Ontbrekende zaken
Net als bij de concurrenten kan de prijs van een C3 Aircross al snel oplopen. Zo kost onze testauto een lieve 31.725 euro inclusief kosten rijklaar maken. Daar heb je dan een behoorlijk complete auto voor, maar toch zijn niet alle opties aangekruist. Zo ontbreekt het ons nog aan een head-up display, halflederen bekleding en de Grip Control button die we kennen uit de Peugeot 2008. Bovendien zijn full-led verlichting, verwarmde voorstoelen en een adaptieve cruise control niet eens leverbaar op de Citroën. Deze voorzieningen zijn op directe concurrenten vaak wel te verkrijgen.
Wel is de auto voorzien van het genoemde panoramaschuifdak, keyless entry en een dodehoekhulp. De rijbaanassistent is ook aanwezig, maar het onnodige piepen van het systeem deed ons de hulp al snel uitschakelen. Er brandt dan wel constant een oranje lampje op het dashboard om je daarop te attenderen, wat ook weer irritant is. Zaken als de 360 graden camera, een vermoeidheid herkenner en een emergency brake assist zijn dan wel weer goed om te hebben.
Prijzen beginnen voor een meer uitgeklede auto al onder de 20 mille met uitrustingsniveau Live, terwijl zaken als rijbaanhulp, uitgebreide radio met bluetooth en cruise control dan al aanwezig zijn. Airco ontbreekt dan gek genoeg en is ook niet als losse optie te bestellen. Je bent dus al snel aangewezen op de C3 Aircross Feel die minstens 21.790 euro kost. Maar dan heb je ook gelijk het zeven inch multimediasysteem, de stoere dakdragers en LED dagrijverlichting. De 110 pk benzinemotor is de basismotor, maar indien gewenst zijn er ook een 130 pk sterke variant en twee dieselmotoren. De automaat kost minstens 2.000 euro meer en dat is fors te noemen. Bovendien kun je de automaat alleen in combinatie met een benzinemotor krijgen.