Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

- 29 oktober 2017

Onderscheidend in rijgedrag

Het B-segment is bijna volledig nieuw of gefacelift en dat maakt het moeilijk om er uit te springen. Toch weet Ford dit te bewerkstelligen met de Fiesta, want op het gebied van rijgedrag weet de auto zich te onderscheiden. Vaak gehoorde kritiek is dat in het B-segment niemand zit te wachten op een echte rijdersauto, maar de nieuwe Fiesta weet te bewijzen dat je veel plezier kunt bezorgen zonder gelijk spijkerhard te worden.
Nu moet gezegd worden dat de Fiesta wel iets straffer is afgesteld dan andere auto's uit het B-segment en dat de 17 inch wielen ook een duit in het zakje doen wat betreft het doorgeven van onvolkomenheden in het wegdek. Wees niet bang dat je vullingen eruit trillen; je krijgt gewoon meer mee van wat er onder de auto gebeurt. De goede balans blijft aanwezig, waardoor het rijgedrag niet hinderlijk sportief wordt, maar wel net dat vleugje meer heeft. Het echte gooi- en smijtwerk zal verricht worden door de op komst zijnde ST en ST-line, maar de huis-tuin-en-keuken Titanium met 1.0 EcoBoost stelt zeker niet teleur. De 100 trappelende paardjes bieden meer kracht dan je nodig hebt, waardoor je meer dan gemiddeld vooruit komt.

De driecilinder blinkt uit in een mooie loop, ook stationair. Je twijfelt af en toe gewoon of de motor wel aanstaat. Bij het accelereren klinkt er wat rumoer, om eenmaal op koerssnelheid weer in alle rust te keren. De besturing is, zoals we van Ford gewend zijn, heerlijk direct. Ook de zesbak past de auto als gegoten, zodat een acceleratie lekker soepel verloopt. Het samenspel tussen het stuur, de handbak en de motor maken de nieuwe Fiesta echt een feestje om te rijden.

De 1.0 EcoBoost is wellicht niet zo nieuw meer, maar de motor past de Fiesta als gegoten. De beschikbare vermogens variëren tussen de 100 en 140 pk. In de praktijk blijkt de auto ook nog eens lekker zuinig, zodat een praktijkgemiddelde van net geen 1 op 20 haalbaar is. Er is ook een 1.1 liter benzinemotor met 70 en 85 pk, maar wanneer je een automaat wilt, is deze motor geen optie. Wil je een dieselmotor, dan levert Ford een 1.5 liter TDCi met 85 of 120 pk. Ook in combinatie met deze motor is er nog geen automaat leverbaar. In een later stadium volgt de 1.5 liter EcoBoost driecilinder, die zijn weg in ieder geval naar de ST zal vinden.

100 pk
170 Nm
185 km/h
10,5 s
5,1 (4.2) l/100km
97 g/km
B
22%
€ 15.045
€ 23.795
€ 436 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura