Dure rakker
Komen we nu bij een heikel puntje van de Q5: zijn prijs. Want de auto is ontzettend duur. De vanafprijs is met 53.000 euro wellicht niet zo schokkend, de vele opties maken juist dat de Q5 zo'n goede auto wordt. Je wilt die file-assistent en de virtual cockpit in plaats van analoge tellers met een tweekleurig display. Je wilt de luchtvering en de S-line uitvoering. Samen met hiervoor genoemde opties zorgen een panoramisch dak en een head-up display voor de niet misselijke 96.186 euro die de auto moet kosten. Dit terwijl de Launch Edition die we reden (een tijdelijke uitvoering op basis van de Proline) met benzinemotor 74.000 euro kost. Een kale Volkswagen Golf aan extra's dus.
We moeten toegeven dat Audi met de Q5 een knap staaltje kwaliteit aflevert. De afwerking is onovertroffen, het rijcomfort is geweldig en het design weer helemaal bij de tijd. Zeker met de gewilde opties betekent dat wel dat je dieper dan ooit in de buidel moet tasten voor een knappe Q5. Gezien het hoge aantal voorverkopen lijkt de Nederlandse consument daartoe bereid en staat de Q5 niets meer in de weg om wederom een succesverhaal te worden.
- Onovertroffen goed afgewerkt
- Stuk dynamischer in design en rijgedrag
- Comfortabel stil aan boord
- Prijzige opties
- Beperkte keuze in benzinemotoren
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Lexus RZ 450e President Line
Tesla Model Y Long Range
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus
Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line
BMW X3 xDrive 20d Luxury Line
Jaguar I-Pace EV400 S
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio
Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE