Beperkte keuze
Wil je een benzineversie van de Q5, dan zit je vast aan de 2.0 TFSI die wij testten. Of je gaat voor de anabolenversie, want er is ook een SQ5 met 354 pk. Die is tegenwoordig van een benzinemotor voorzien. Ruim 100 pk minder maakt van de testauto zeker geen stakker, want de 252 sterke viercilinder sleurt er goed aan. Er zal ongetwijfeld een minder potente variant van de benzinemotor komen, want op dit moment zit je ook gelijk vast aan de vierwielaandrijving. Dat is zeker geen straf, want het geeft de auto een vertrouwenwekkende uitstraling, maar het betekent wel dat de vanafprijs ruim 65 mille beslaat. De 150 pk sterke zelfontbrander met voorwielaandrijving is aanzienlijk goedkoper.
De benzinemotor blinkt uit in souplesse. Het maximum koppel van 360 Nm is lekker vroeg beschikbaar en dat doet de bijna 1.700 kg zware SUV met gemak wegsprinten. Uiteraard helpt de vierwielaandrijving daarbij ook, want de kracht wordt zeer goed over het wegdek verdeeld. Wat opvalt, is dat de Q5 een stuk dynamischer aanvoelt dan zijn voorganger. Niet alleen de besturing is wat directer, de auto doet gewoon veel minder log aan.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Lexus RZ 450e President Line
Tesla Model Y Long Range
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus
Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line
BMW X3 xDrive 20d Luxury Line
Jaguar I-Pace EV400 S
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio
Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE