Uitgezet tegen de concurrentie
Prijstechnisch is de auto goed gepositioneerd. De auto is net zo duur als bijvoorbeeld een Mercedes-Benz B250e, die andere elektrische mini-MPV. In de praktijk blijkt de Ampera-e veel bruikbaarder door het dubbele bereik en de ondersteuning van snelladen. Bovendien is de Ampera-e als Launch Executive van 44.495 euro voorzien van opties als stoel- en stuurverwarming, rijhulpsystemen, full led-verlichting en een Bose audiosysteem. Natuurlijk moet de Opel ook concurreren met goedkopere elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf en de Hyundai Ioniq EV. Hier pleit de grotere accucapaciteit in het voordeel van de Ampera-e, hoewel we de vernieuwde e-Golf binnenkort nog aan de tand gaan voelen.
We durven wel te beweren dat de Ampera-e de eerste betaalbare elektrische auto is die de verstokte brandstofrijders kan overhalen om het eens elektrisch te proberen. De vier procent bijtelling is in ieder geval de komende jaren nog een extra stimulans, maar ook het grote rijplezier door het direct beschikbare koppel en het vermogen van 204 pk kunnen twijfelaars over de streep trekken. Als Opel nog even navigatie toevoegt aan de optielijst en in het productiemodel wat fijnere stoelen plaatst, zijn we helemaal om.
- Ook in de praktijk een prima actieradius
- Verslavend leuk rijgedrag
- Behoorlijk praktisch
- Krakende en smalle voorstoelen
- Geen navigatie leverbaar
- Speling op stuurwiel
Lexus UX 300h F-Sport Design
Smart 1 200 kW Premium
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone
DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere
Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine
MINI Countryman Cooper Serious Business
Audi Q2 1.4 TFSI S-line
Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine
Renault Kadjar TCe 130 Bose