Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive

- 5 juli 2017

Bring your own device

Over het interieur van de Ampera kan veel gezegd worden, maar futuristisch was het allemaal wel. Gebruiksvriendelijk staat veel lager op de ranglijst als we dit interieur moeten omschrijven en dat is gelukkig bij de Ampera-e anders. Met een groot centraal scherm en een separaat led-scherm achter het stuur heb je alle benodigde informatie voor handen. Dat scherm achter het stuur is wel wat druk aan het begin, maar al snel heb je precies door dat alles zijn plaats heeft.
Het centrale scherm op het dashboard is wat gekanteld, wat als nadeel heeft dat het slecht afleesbaar is als de zon fel schijnt. Ook het grootste gemis in de auto heeft betrekking op dit scherm, want een navigatiemodule ontbreekt en is ook niet leverbaar. Opel hanteert het bring your own device-principe, wat inhoudt dat je bent aangewezen op de projectie van je mobiele telefoon op het grote scherm. In ons geval kregen we Apple Carplay niet aan de praat in de Ampera-e en dus werd ons device een vijftien jaar oude TomTom.

Een groot onderdeel van de kritiek op de oude Ampera was de beperkte binnenruimte. Waar de inzittenden voorin alle ruimte hadden, moesten diegenen die plaatsnamen op de achterste twee stoeltjes genoegen nemen met beperkte ruimte voor lijf en leden. In de Ampera-e lijkt het eerder andersom. Waar je op de achterbank prinsheerlijk kunt zitten, is het voorin moeilijker om een goede positie te vinden. We rijden met een pre-productiemodel en dat merk je heel erg aan de krakende stoelen. Bovendien is de vergelijking met plankjes snel gemaakt, want ze zitten niet bepaald comfortabel en de leuningen zijn vrij smal. Heel andere koek dan de ergonomisch goedgekeurde stoelen die we vinden in bijvoorbeeld de Astra. Juist omdat Opel aanmoedigt veel kilometers in de auto te maken en de theoretische actieradius de auto ook geschikt maken voor de langere rit, is het jammer dat de stoelen daar niet op aangepast lijken.

Ten opzichte van het oude model is de hoeveelheid binnenruimte enorm toegenomen. Natuurlijk nemen de laadkabels wat ruimte in beslag, maar de kofferbak is behoorlijk bruikbaar. De tildrempel is erg hoog, maar mede door de diepe bak kun je nog behoorlijk wat kwijt achterin de milieuvriendelijke Duitser.

204 pk
360 Nm
150 km/h
7,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 40.995
€ 44.495
€ 445 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Smart 1 200 kW Premium

  • Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere

  • Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine