Gezichtsbedrog
Ten opzichte van de oude Ampera komt de gloednieuwe Opel minder futuristisch over. Je zou mensen gerust kunnen wijsmaken dat dit de opvolger van de Meriva is. De auto is in de praktijk kleiner dan je zou verwachten en valt meer in het maatje van de Renault Captur. Dat GM - de Ampera-e is aan de andere kant van de grote plas te koop als Chevrolet Bolt - ervoor heeft gekozen om het ontwerp af te stemmen op de vraag naar crossovers, lijkt geen onverstandige zet. Want vanuit de ene hoek oogt de auto als een kleine MPV en vanuit een ander oogpunt juist meer als een crossover. De kunststof omlijsting van de wielkasten helpt natuurlijk ook flink mee aan dit gezichtsbedrog.
We krijgen veel reactie op deze nieuwe groene telg en de meeste kritieken op het ontwerp zijn buitengewoon positief. Waar de auto op foto's behoorlijk braaf oogt, is het in het echt best een hip wagentje. Het Summit White blinkt je tegemoet en de chromen sierlijsten doen de rest. Bovendien doen de 17 inch wielen groter aan dan ze daadwerkelijk zijn, ook weer een stukje gezichtsbedrog. Als we voorbijgangers naar hun mening vragen, is er maar zelden iemand die de auto als een volledig elektrisch model herkent. Alleen de laadopening op de linker voorflank verraadt dat het hier om een stekkerauto gaat.
Lexus UX 300h F-Sport Design
Smart 1 200 kW Premium
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone
DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere
Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine
MINI Countryman Cooper Serious Business
Audi Q2 1.4 TFSI S-line
Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine
Renault Kadjar TCe 130 Bose