Omschakeling
Wat betreft de actieradius zijn we zeer tevreden. Hoewel eerder al aangegeven werd dat we ons echt moesten beheersen, is ook bij normaal gebruik - gewoon met het verkeer meerijden en airco en multimedia aan - een heel goed praktijkverbruik te realiseren. Op één lading kwamen wij zo'n 320 kilometer ver. Je kunt de accu ook weer enigszins bijladen door de regeneratieve remfunctie te activeren. Dit doe je door de automaathendel een tikje naar achteren te klikken. Als je in die modus rijdt, heb je het rempedaal zelden nodig. De auto remt op het moment dat je het stroompedaal loslaat en de door wrijving gegenereerde energie wordt opgeslagen. In stadsverkeer kun je zo heel goed het vele optrekken en afremmen compenseren, waardoor je de actieradius bijna niet ziet teruglopen.
Verder is het natuurlijk erg belangrijk dat je nog verder vooruitkijkt dan bij een ''gewone auto''. Met goed anticiperen kun je enorm veel stroom besparen.
Ga je echt je best doen - dat wil zeggen: veel laten uitrollen en niet uitbundig accelereren - dan kom je met gemak zo'n 440 kilometer ver op een lading. Het vergt dan wel een omschakeling van patroon en een aangepaste manier van rijden, die behoorlijk wat zelfbeheersing vergt. En mocht je een veel langere rit voor de boeg hebben, dan kun je bij een snellader de auto binnen een uur weer zo goed als vol laden.
Lexus UX 300h F-Sport Design
Smart 1 200 kW Premium
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone
DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere
Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine
MINI Countryman Cooper Serious Business
Audi Q2 1.4 TFSI S-line
Kia Niro 1.6 GDI HEV ExecutiveLine
Renault Kadjar TCe 130 Bose