We missen iets
Natuurlijk heb je met de 530i een auto die in staat is om je zeer gemakkelijk door het verkeer te laten bewegen. Met een surplus aan vermogen voel je je enorm op je gemak in het Nederlandse verkeer. Wat ons wel opvalt, is dat de nieuwe 5 Serie een tikje afstandelijker aanvoelt dan zijn voorgangers. Niet alleen in de besturing, die in alle rijmodi wel heel erg neigt naar comfortabel, in plaats van sportief. Maar ook in de algehele beleving lijkt de auto wat verder bij bestuurder vandaan te staan. BMW's 5 Serie was altijd een zakensedan waarin je je als bestuurder een kapitein waande. Dat ging zelfs zo ver, dat je elke keer na het starten opnieuw de regensensor en parkeersensoren diende te activeren. Inmiddels wordt dit je allemaal uit handen genomen en rijdt de 5 Serie indien gewenst helemaal zelf. Sterker nog, voor het inparkeren hoef je je niet eens meer in de auto te bevinden. Met de afstandsbediening kun je de auto van afstand een parkeervak in dirigeren. En ook als je achter het stuur zit, kun je de auto met een druk op de knop zelf een parkeervak laten zoeken. Dat principe werkt nog niet geheel vlekkeloos, want de auto is in staat een reeks lege parkeerplekken te negeren, om de auto vervolgens parmantig op de stoep te zetten; Nieuwigheid zullen we maar zeggen.
Is het dan echt zo'n kommer en kwel aan boord van de 530i? Nee, natuurlijk niet. De auto weet nog steeds zijn gewicht goed te verbergen en door de uitstekende wegligging bergen vertrouwen te bezorgen. Daarnaast is de transmissie onovertroffen en weet de viercilinder een heel schappelijk testverbruik van 8,3 liter per 100 kilometer te realiseren. Daarin is zelfs een sessie op de Autobahn meegenomen.
2017 - BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line
2013 - BMW 5 Serie Sedan 518d Business
2012 - BMW M5
2010 - BMW 5 Serie Touring 520d High Executive
2010 - BMW 5 Serie 523iA High Executive
2010 - BMW 5 Serie 530d High Executive
2008 - BMW M5 Touring
2007 - BMW 5 Serie 525i High Executive
2006 - BMW 5 Serie Touring 530i High Executive