Prima combi
We rijden de auto met 1.2 PureTech driecilinder, die het in deze configuratie tot 130 pk schopt. In modellen als de 5008 en DS 4 heeft deze motor zich al ruimschoots bewezen. Ook in de 2008 komt de motor zeer goed tot zijn recht. Het vermogen is voor de 1.135 kg zware wagen natuurlijk meer dan voldoende en daarom voelt de Fransoos lekker vlot aan. Tel daar de fijne besturing - mede door het kleine stuurtje - bij op en je hebt een hele fijne rijdersauto aan de 2008. Net als bij onze rijtest van het pre-facelift model valt het op dat de wegligging bijzonder goed is.
Ondanks het hogere zwaartepunt heb je zelden last van overhellen, waarbij het comfort aan boord prima bewaard blijft.
En ook de versnellingsbak verdient een pluim, want de bak schakelt strak en niet zo hakerig als de vijfbak van voorheen. Wil je toch liever een automaat? Dan is er enkel de keus in de vorm van de 110 pk sterke benzineversie; de semi-automaat die gekoppeld is aan de lichtere motorisaties kunnen we niet bepaald aanraden.
De 2008 met driecilinder kun je behoorlijk zuinig rijden, maar dan moet je wel heel beheerst met de rechtervoet omspringen. Want als je lekker met de rest van het verkeer meerijdt, maak je al snel meer toeren dan de schakelindicator adviseert. De auto voelt dan wel veel gretiger aan en bovendien klinkt de driecilinder nog best lekker. Het verbruik komt dat niet ten goede, maar een gemiddelde van 7,2 liter is nog acceptabel, zeker gezien het feit dat met wat meer inspanning een stuk zuiniger gereden kan worden.
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine