Ruzie met de pookknop
Binnenin de 2008 zijn de wijzigingen veel minder snel te ontdekken. Het model was één van de eerste Peugeots de gebruik mocht maken van het i-cockpit principe; een klein stuurtje en de tellers hoog gepositioneerd. Dat is na de facelift niet anders en dat brengt nog steeds met zich mee dat je goed moet zoeken naar een juiste zithouding. Het is een heel gepuzzel tussen een goed zicht op de tellers, zonder dat er een stuurwielrand voor zit. Als je de ideale zithouding eenmaal hebt gevonden, is het goed toeven in de 2008. Het fraaie stuurwiel ligt goed in de hand en de bediening van het multimediascherm en de klimaatcontrole is binnen handbereik. Net als bij de 308 is de metalen pookknop fraai om te zien, maar niet heel comfortabel omdat het ding 's winters net na het instappen ijskoud is en in de zomer juist weer gloeiend heet is. Hier gaat design dus echt voor functie. Gelukkig geldt dat niet voor de rest van het interieur, want de 2008 is behoorlijk praktisch als het om bekerhouders en opbergvakjes gaat. Bovendien zijn de gebruikte materialen erg goed. Je kunt gerust stellen dat het interieur een luxere uitstraling heeft dan dat van bijvoorbeeld een Captur.
Natuurlijk koop je een 2008 niet alleen voor zijn uitstraling, je wilt ook gewoon meer ruimte en praktische bruikbaarheid dan een vijfdeurs 208. En aan die wens komt de auto zeker tegemoet, want om binnenruimte zit je niet direct verlegen. Door de hogere zitpositie kun je zowel voor- als achterin je benen goed kwijt. Het glazen panoramadak snoept achterin wel wat hoofdruimte weg, maar een gemiddelde volwassene kan nog steeds prima plaatsnemen op de achterbank. Ook de kofferruimte is een stuk groter dan die van zijn kleine broertje, al is de hoge tildrempel minder praktisch.
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition
MG ZS EV Luxury
Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine