Plek voor meer
Dat de 5008 sterk verwant is aan de 3008, merk je als je plaats neemt achter het stuur. Het dashboard is in z'n geheel overgenomen en ook de zitpositie is onveranderd. Pas als je het grote achterportier opent, zie je waar die extra 16,5 centimeter aan ten goede is gekomen. De ruimte op de drie achterstoelen is buitengewoon groot. Zelfs op de derde zitrij kun je als je niet groter bent dan 1.80 meter nog redelijk goed zitten, zeker als de stoelen op de rij ervoor naar voren zijn geschoven. In een opstelling waarin de beenruimte op de achterste twee stoelen ruim voldoende is voor de gemiddelde Nederlander, zit je op de tweede zitrij nog altijd beter dan bij een willekeurige budget-luchtvaartmaatschappij. Helaas zijn de opklaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen wat onhandig geplaatst en priemen ze al snel in de knieƫn van langere passagiers.
Toen we de 3008 onderwierpen aan een test waren we uiterst enthousiast over de afwerking en de gebruikte materialen. De 5008 doet het minstens net zo goed met overal fraaie kunststoffen, het ontbreken van bijgeluiden en een goede ergonomie. Zelfs de combinatie tussen het hooggeplaatste scherm - waar onder andere de snelheid af te lezen is - en het compacte stuur is in de 5008 een prettige. Anders dan bij bijvoorbeeld de 308 heb je wel een goed zicht hierop, zonder dat het stuurwiel in de weg zit. Dit komt vooral door de wat hogere zit die het SUV-concept met zich meebrengt.
Met een typische hoge zit van een SUV zou je bijna vergeten dat de auto ook moet concurreren met de 'ouderwetse' zevenzits MPV's. Ten opzichte van zijn voorganger groeide de 5008 in de lengte 12 centimeter en bleven de breedte en hoogte ongeveer gelijk. Met een flink forsere motorkap en een grotere bodemvrijheid lijkt dit weinig goed nieuws voor de binnenruimte. Toch is niks minder waar, want overal groeide de ruimte voor de passagiers. Zelfs de hoofdruimte op de laatste zitrij groeide. Daarbij is het interieur flexibel in te delen met de verschuifbare achterbank, een neerklapbare rechter voorstoel en de opklapbare twee stoelen in de bagageruimte. Laat je die stoelen ingeklapt, dan is er minimaal 780 liter bagageruimte beschikbaar. Bijzonder is dat je de twee opklapbare stoelen ook geheel kunt verwijderen. Per stuk levert dat nog eens 40 liter extra op.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
BYD Atto 3 Design
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium
Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense
Aiways U5 63 kWh Showroom
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle