Hoe ver kun je gaan?
We rijden de testauto in de zomer, wat uiteraard leidt tot zeer aangename omstandigheden voor de auto en accupakket. De airco is wel broodnodig, dus die lieten we lekker aan. Wanneer je jouw rijgedrag niet aanpast, dus met het verkeer meerijdt tot 130 kilometer per uur en de airco vol laat loeien, bereik je een afstand van ongeveer 175 kilometer.
Maar de kunst is natuurlijk om dit wat op te krikken en dat gaat eigenlijk erg gemakkelijk. Het is namelijk maar net hoe ver je zelf bereid bent om te gaan. Wanneer je de Eco-knop op de middenconsole indrukt, is de auto om te beginnen begrensd tot 95 kilometer per uur. Snel genoeg om wat vrachtwagens in te halen op de snelweg en eigenlijk rijdt dat heel gemoedelijk. Je zult ook merken dat je op een afstand van ongeveer 50 kilometer hooguit een paar minuten bovenop de reistijd moet incalculeren.
Ook andere systemen in de auto gaan op de spaarstand, hoewel de airco nog prima koude lucht blijft geven. Het is de kunst om in je rijgedrag ver vooruit te kijken, goed te anticiperen en zo min mogelijk te remmen. 'Zeilen' is de oplossing en zeker op lagere snelheden lukt dat goed met de Zoe. Met deze aanpassingen halen wij een afstand van 310 kilometer. We hebben nog ongeveer 25 kilometer actieradius over, maar besluiten bij het eerste Fastnedstation dat we tegenkomen bij te laden.
De 400 kilometer haal je bij lange na niet, maar met wat aanpassingen kun je zo 300 kilometer ver komen. In de praktijk is dat voor bijna elke Nederlandse automobilist ruim voldoende voor een retourreis. En bij een snellaadstation is de auto binnen een uur weer zo goed als vol.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One