Softwarematige update
De Renault Zoe is qua techniek hetzelfde gebleven. De aanpassingen die tot een hoger vermogen leiden, zijn puur softwarematig. De R90 motorisering biedt iets meer dan 90 PK en is nu alleen nog maar gekoppeld aan de uitrusting Life. Vanaf de geteste Limited-uitvoering heb je dus altijd de gefinetunede R110.
Net als andere elektrische auto's, pakt de Zoe gelijk bij het wegrijden goed op. Hoewel de auto nooit overdreven snel aanvoelt, ben je in stadsverkeer sneller dan bijna elk ander voertuig in de buurt. Het ontbreken van schakelmomenten, het direct aanwezige koppel en vermogen betalen zich uit. Wel valt op dat de elektromotor behoorlijk rumoerig is. Je kunt het niet vergelijken met een stampende brandstofmotor, maar vergeleken met een Nissan Leaf of Opel Ampera-e dringt er veel rijgeluid de cabine in.
De theoretische actieradius verandert niet met de komst van de nieuwe motoraanduiding, maar we zouden ons kunnen voorstellen dat het hogere vermogen zich uitbetaalt bij tussenacceleraties. De techniek hoeft immers minder hard te werken om op snelheid te komen, als er meer vermogen voor handen is.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One