Afvalkuur
Ten opzichte van de vorige 3008 met dezelfde motorisering verloor het huidige model 250 kilo. Dat betaalt zich natuurlijk uit in een gunstiger verbruik en maakt van de testauto in combinatie met de 1.6 e-THP een rappe jongen. Met de 130 pk 1.2 driecilinder zou je ook prima uit de voeten kunnen, maar de 165 pk sterke viercilinder loopt net even wat lekkerder. Bovendien mag de 1.6 1550kg trekken, terwijl het advies voor de 1.2 het bij 1200kg houdt. Overigens is vierwielaandrijving op zowel de benzine- als de dieselversies (nog) niet mogelijk.
De auto voelt lekker pittig aan, zeker als je de sportmodus activeert. De auto is gretig, ook bij halfgas. Bovendien is het comfortniveau goed op orde, terwijl de auto - mede door de 19 inch wielen - behoorlijk direct stuurt.
Het enige smetje op de prestaties en het rijgedrag is de automatische transmissie. Het is niet dat de automaat niet goed functioneert, maar er zijn talloze transmissies op de markt die hun werk net even wat geraffineerder doen. Dit merk je echter alleen als je snel wilt accelereren, want bij meerijden met het overige verkeer heb je nergens last van.
De 3008 is ook de eerste Peugeot die gebruik mag maken van de nieuwste veiligheidsvoorzieningen van het Franse merk. Een grootlichtassistent, een rijbaanhulp en een dodehoekhulp zijn allemaal op de auto aanwezig. Helaas werkt het ene systeem net even wat beter dan de andere. Over de dodehoekhulp valt niets verkeerds te zeggen, deze doet goed zijn werk. Maar de rijbaanhulp is erg aanwezig en maakt het rijden op de snelweg té onrustig. Telkens voel je de auto meesturen, terwijl dit niet direct nodig is. Deze hulp hebben we dus maar gelaten voor wat hij is en bij de eerste mogelijkheid uitgeschakeld. Ook de grootlichtassistent laat af en toe wat steken vallen, waardoor medeweggebruikers getrakteerd worden op een felle bundel.
Het spreekt voor zich dat een lager gewicht gunstig uitpakt voor het verbruik en dat blijkt tijdens de testweek ook het geval. De fabrieksopgave van 5,7 liter op de 100 (1 op 17,5) kilometer blijkt te hoog gegrepen, maar ruim 1 op 14 is zeker geen slechte score voor een 165 pk sterke auto.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground