Bijna premium
Het moge duidelijk zijn dat je de vorige 3008 niet hoefde te kopen vanwege het verfijnde design van het exterieur. Maar qua interieur gooide de auto hoge ogen op als het ging om gebruikte materialen en ergonomie. En dat blijft ook zo, want in de nieuwe 3008 is wederom gekozen voor een premium uitstraling. De materialen voelen erg goed aan en ook de bedieningsknoppen zijn van degelijk materiaal. Bovendien is het ontwerp origineel, want neem nu eens de deurpanelen: er is een soort zachte stof op aangebracht, wat niet alleen goed aanvoelt, maar ook nog eens erg fraai is.
Qua materiaalgebruik bevindt de 3008 zich op hetzelfde niveau als de Volkswagen Tiguan, die toch wel als de benchmark in dit segment wordt gezien. Maar daarbij moet worden opgemerkt dat het ontwerp van het 3008-dash een stuk origineler is.
Een pijnpunt dat we bij veel Peugeots van de laatste jaren tegenkwamen, was toch wel de bediening van het multimediascherm. Zeker bij de 308 leidde dit af en toe tot frustraties, want het scherm reageerde traag en de verdeling van de menu's waren onlogisch. Dit terwijl bijvoorbeeld de klimaatbediening alleen via dit scherm liep.
Met i-Cockpit 2.0, dat bij de 3008 zijn intrede doet, laat Peugeot zien dat er naar de kritiek geluisterd is. Het scherm reageert buitengewoon snel en de bediening is vergemakkelijkt. Bovendien is de navigatie met kaarten van TomTom een stuk beter bij de leest dan de navigatie in overige Peugeots. De analoge tellers zijn vervangen voor een digitaal scherm met een hoge resolutie. Hierop kan informatie over de navigatie en de af te spelen media worden weergegeven. Je verlangt dan ook geen moment meer naar een head-up display.
Qua binnenruimte gaat de auto er ook flink op vooruit. De vorige 3008 was al geen stakker, maar de inzittenden zitten ronduit riant in de nieuwe telg. Bovendien kunnen ze gebruik maken van comfortabele zittingen die ruim voldoende ondersteuning bieden. De achterbank is wellicht iets krapper dan voorheen, maar als volwaardige vierzitter kun je de auto zeker zien. Na het (handsfree) openen van de achterklep heb je de beschikking tot 520 liter kofferruimte, bijna 100 liter meer dan de oude 3008.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground