Comfort voert de boventoon
Tijdens het rijden merken we dat Citroën terug wil naar zijn roots. De alom geroemde zachte vering uit de 2CV lijkt één op één overgenomen in de C3. Hobbels worden goed opgevangen en de auto is merkbaar zacht geveerd. Citroën heeft de begindemping soft gehouden en de einddemping juist strakker. Hierdoor blijft het rijden op onregelmatig wegdek comfortabel en niet bonkend. In het verkeer komt de 1,2 PureTech benzinemotor goed mee. Vooral de versie met 110 pk en een turbo komt op de Nederlandse wegen niets tekort. Schakelen gaat met lange 'Franse' halen en het motorgeluid wordt - ook op hoge toeren - opvallend goed gedempt door de isolatie. Aan de veiligheid is ook gedacht, met zaken als een systeem dat aangeeft wanneer er door onoplettendheid over wegbelijning gegaan wordt (LDWS), dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, parkeerhulp en een achteruitrijcamera.
De C3 is leverbaar met drie benzinemotoren en twee dieselmotoren die rechtstreeks afkomstig zijn uit de Peugeot 208 en C4 Cactus. In de categorie benzinemotoren kan worden gekozen uit de 1.2 liter PureTech met 68, 82 of 110 pk waarbij laatstgenoemde is uitgevoerd met een turbo. Dieselen gaat met de 1.6 liter BlueHDi met 75 of 100 pk. Al deze motoren zijn vooralsnog gekoppeld aan een handbak met start-stop systeem. Vanaf februari 2017 zal de benzinemotor met 110 pk ook leverbaar worden met een EAT6 6-traps automatische versnellingsbak.