Kunstwerkje
Toen we voor het eerst reden met de nieuwe C-klasse in 2014 waren we "razend enthousiast" over het interieur. Dat enthousiasme is in twee jaar tijd niet verdwenen.
Wat hebben ze bij Mercedes-Benz toch een enorme stap gemaakt ten opzichte van de grote middenklasser die in 2011 gefacelift werd. De afwerking is vele malen beter en het ontwerp is veruit de mooiste in deze klasse.
Niet alleen het basisontwerp is goed, de details maken het tot een prachtig geheel. Neem de ongekend fraaie kapjes op de speakers in de portieren. Voor net geen 1.000 euro meerprijs krijg je een erg goed klinkend Burmester-geluidssyteem waarbij de genoemde speakerkappen een waar kunstwerk op zich zijn. Ten opzichte van de twee andere carrosserievarianten is het verschil - te zien vanaf de bestuurdersstoel - beperkt tot een wat ander ontwerp van de deur.
Dit is het resultaat van het verdwijnen van achterdeuren. Niet alleen de indeling van het portier is anders, de deur is ook een stukje breder geworden. Hierdoor zit je net wat krapper dan in de sedan en stationwagon.
Hoewel het wel past bij een auto als deze, moet je een niet te breed postuur hebben.
De stoelen zitten echter ontzettend goed. Ze zijn niet alleen comfortabel op lange ritten, in bochten geven ze ruim voldoende ondersteuning voor zowel de benen als de rug. Dankzij de multivoudig te verstellen stoelen en het ver naar je toe te halen stuurwiel, kan iedereen een goede zitpositie vinden. Dat geldt alleen op de voorstoelen. Op de achterbank moeten volwassenen niet eens proberen te gaan zitten. Hoewel de hoofdruimte nog wel meevalt, kun je je benen nergens kwijt als de bestuurder en bijrijder van een gemiddelde lengte zijn.
Op de stoelen, achterbank en op de diverse panelen vinden we geen leer en alcantara, maar leder-look en microvezel. Hoewel het er wel goed uitziet - zeker in combinatie met de fraaie lichtblauwe stiksels - is echt leer toch mooier. Waar de bekleding uit een ander materiaal vervaardigd is dan je verwacht, is dat niet zo bij de bedieningsknoppen. Wat aluminium lijkt, is het ook. Dit geeft het interieur een nog meer premium-uitstraling. In de praktijk ontstaat hierdoor wel een nadeel: staat de auto de hele dag in de brandende zon, dan worden de knoppen voor de bediening van het multimediasysteem zo warm, dat je ze een paar minuten niet kan gebruiken zonder je hand te branden.
2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde
2010 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C200 CGI Business Class