Tikje rauw
De EDC-automaat past bij het karakter van de auto: rijd je rustig, dan schakelt de bak moeiteloos en haast onmerkbaar. Zet je de auto in de sport-stand, dan gaat het schakelen met harde klappen en wordt de motor veel verder in de toeren gejaagd. Hij wordt er wel een beetje rauw door, want in de sport-stand houdt de bak het toerental soms onnodig hoog en bij lage snelheden is de gasrespons onberekenbaar. De bak reageert erg snel op de commando's die je via de stuurflippers doorgeeft, zodat het zelf schakelen bijna verslavend wordt. Dat het beschaafder kan, blijkt uit het feit dat dezelfde motor in de Espace veel verfijnder overkomt.
Toch, bij de GT past dat rauwe wel en hoewel de auto vol met compromissen zit, krijgt het totaalplaatje een ruime voldoende.
Ook op het gebied van efficiëntie laat de GT zijn bezitter niet in de kou staan.
De fabrieksopgave is met 6,0 liter per 100 kilometer hoopgevend (zelfs lager dan dat van de ruigere Clio R.S.), maar in de praktijk blijkt dat je over heel veel zelfbeheersing moet beschikken om die opgave te halen. Wij beschikten daar niet over tijdens de testperiode. Wanneer je geen rekening houdt met verbruik en de potentie van de Mégane optimaal benut, is een testverbruik van 8,9 liter/100km niet teleurstellend. Wanneer de GT je dagelijkse auto is en je het gooi- en smijtwerk voor het weekend bewaart, is een lager gemiddeld verbruik zeker mogelijk.
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique
2010 - Renault Mégane RS
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique
2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège