Puik in orde
Niet alleen de basisvorm, de neus en het kontje hebben grote gelijkenis met dat van de XE, ook het interieur is heel herkenbaar als je al eens met een XE gereden hebt. Het stuur en de klokkenwinkel lijken zo één-op-één overgenomen en ook de middentunnel toont veel gelijkenissen. Maar ook hier heeft de XF, ondanks de overeenkomsten met de kleinste Jag, zijn eigen gezicht. Het dashboard is wat hoger en heeft zo een statig voorkomen. Net als bij de eerste generatie zijn de ventilatieroosters op de zijkanten van het dashboard ingeklapt als je instapt. Zodra je de startknop hebt ingedrukt, draaien ze open. Echt nut heeft het niet, maar het ziet er nog steeds gaaf uit. Het multimediasysteem is identiek aan wat we al tegenkwamen in de diverse nieuwe producten van het Jaguar - Land Roverconcern. Het ziet er niet alleen grafisch goed uit, maar het werkt ook goed. Het is niet het allersnelste of meest innovatieve systeem, maar het doet precies wat het moet doen. Daarbij is de ergonomie puik in orde.
Qua ruimte voorin heb je niks te klagen in de XF. Je zit - zoals inmiddels gewend van het merk - op fijne stoelen en enigszins ingenesteld naast de hoge middentunnel. Toch is de zitplek ruim genoeg en bieden de zetels zowel een hoop ondersteuning als comfort. Achterin zitten volwassenen niet zo ruim als bij de concurrentie. Er is in bijvoorbeeld de Audi A6 stukken meer ruimte voor de knieën en ook een Infiniti Q70 scoort daar beter. Voor de bagage is ruim plek. Met een inhoud van 540 liter ligt dat op hetzelfde niveau als de auto's waar hij de strijd mee aan wil gaan. Ook op het gebied van afwerking en materiaalgebruik zet Jaguar elke keer weer stappen in de goede richting. Bijna overal vind je mooie materialen - buiten de glimmende plastic panelen waar de gordelverstelling op is gemonteerd - en de gebruikte knoppen voelen degelijk aan. Daarbij zijn de naden tussen de verschillende panelen klein en hoor je nooit rammels of kraakjes.