Gestrekt
Toen de XF aan het het grote publiek werd getoond in 2007, vielen de monden van de aanwezige pers open van verbazing. Niet langer is de auto getooid met een klassiek, maar met een strak lijnenspel. Al snel volgenden een nieuwe XJ en vorig jaar de XE die dezelfde designtaal meekregen. De nieuwe XF lijkt zo op het oog een ietwat vergrootte XE te zijn. Toch heeft de auto wel zijn eigen gezicht door de wat meer gestrekte vorm van de carrosserie. Dit wordt versterkt door het derde zijruitje. Bestel je de auto zoals wij hem reden - dus met de zwarte wielen, dito raamlijsten en diverse accenten op de carrosserie - dan heeft hij een bijzondere uitstraling. De één vindt het prachtig en voor de ander mag het wel wat minder. Toch valt de basisvorm bij het gros in de smaak. Net als bij zijn kleine broertje is in de achterlichten het inmiddels befaamde familiegezicht te vinden. Zo is de auto zelfs in het donker herkenbaar als een Jaguar.
De vorige generatie kon je in de eerste vier jaren dat hij te koop was enkel bestellen als sedan. Jaguar gebruikte de facelifte om een stationwagon te introduceren. Hoewel deze carrosserievariant behoorlijk populair is gebleken, zal van de nieuwe generatie XF niet opnieuw zo'n pakezel komen. Binnenkort komt de geheel nieuwe F-Pace. Deze auto biedt wel de ruimte van een stationwagon en de Britten zien daarom geen toegevoegde waarde voor een extra ruimte variant op de XF.