Fiat 500 1.2 Lounge

- 14 december 2015

Op een hoger plan

Als basis voor de 500 werd acht jaar geleden de Panda genomen. Na wat aanpassingen aan het onderstel reed de eerste generatie al een stuk beter dan de auto waar hij zijn onderstel mee deelt. Het was vooral de wat springerige achtertrein op slechter weggedrag die de auto een wat minder volwassen weggedrag gaf. De ingenieurs van Fiat hebben dit commentaar ter harte genomen en het onderstel flink aangepakt. Door de korte wielbasis zijn korte oneffenheden nog steeds geen grote vrienden van de 500, maar hij verwerkt ze een stuk beter dan voorheen.

Ook het weggedrag op een vlakke weg is indrukwekkend. Zo strak als een MINI is het nog niet, maar de DS3 wordt geëvenaard. Vooral op stuurgevoel heeft Fiat nog wat te winnen. Commando's van het stuurwiel volgt de auto strak op, maar het gevoel zoals de MINI geeft, ontbreekt nog. Hoewel het motortje er voor zorgt dat je niet vaak de snelweg gaat opzoeken, is hij ook op hogere snelheden stabiel. Naast het mooie uiterlijk en het hoogwaardige interieur, zit de relatief hoge vanafprijs duidelijk in het onderstel. Vergeleken met auto's als de Picanto en de Up! staat de Fiat 500 duidelijk op een hoger plan als het aankomt op onderstelraffinement.

69 pk
102 Nm
160 km/h
14,8 s
5,8 (4.7) l/100km
111 g/km
D
22%
€ 14.495
€ 21.358
€ 392 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Skoda Citigo E IV Ambition

  • Hyundai i10 1.0 Premium

  • Smart ForTwo 52 kW Passion

  • Opel Adam 1.4 Jam

  • 2020 - Fiat 500 42 kWh electric cabrio

  • 2013 - Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S

  • 2010 - Fiat 500C Twinair 85 Lounge

  • 2010 - Fiat 500C 1.2 Start and Stop Dualogic Rock

  • 2007 - Fiat 500 1.4 16v Sport