Nooit eerder gezien
De basisvorm van de Fiat 500 overtuigt nog steeds. Het is het uiterlijk dat klanten de showroom in lokt en dat doet hij niet onverdienstelijk. In de kleine acht jaren dat de auto te koop is, gingen er in ons land ruim 51.000 exemplaren over de toonbank. Waarin vorig jaar met 7.000 auto's een groot aandeel heeft. Best knap voor een kleine auto die minimaal bijna 15 mille kost. Het opfrispakket voor het uiterlijk blijft daarom beperkt. Aan de voorzijde vallen de nieuw gemodelleerde, 'bozer' kijkende koplampen direct op. Samen met de wat scherper getekende lijnen op de bumper, loopt hij weer in de pas met grotere broer 500X. Leuk detail is de indeling van de LED-dagrijverlichting. Deze heeft nu dezelfde vorm als de twee nullen in de type-aanduiding - dus met de onderbreking op de helft. Ook de onderste grille met fraaie verchroomde puntjes maakt de auto nog meer bijzonder dan dat hij al is. Van opzij zijn alleen de wielen nieuw. Niet eerder was dit design leverbaar op de 500.
Hoewel de achterzijde in de basis gelijk is gebleven, is de look door enkel een nieuw ontwerp van de achterlichtunits behoorlijk anders. In het midden van de unit zit een 'gat' waarin een stuk plaatwerk in de kleur van de carrosserie is geplaatst. Overdag geeft dat vooral bij lichtere carrosseriekleuren een bijzonder, nooit eerder gezien effect. 's Nachts is het bij elke kleur een onderscheidend detail. Zet je de gefacelifte 500 naast zijn voorganger, dan is de nieuwe vooral wat stoerder, maar heeft hij zijn charme behouden en is dit misschien wel versterkt.