Toekomstgericht
Op papier lijkt het een aantrekkelijk concept: een stadsauto van minder dan drie meter, met twee zitplaatsen, een voldoende grote bagageruimte en een premium interieur. Vooral dat laatste onderscheidt hem van de massa. Al in zijn eerste levensjaren was de Smart ForTwo voorzien van meer luxe dan toen verkrijgbaar op auto's in de compacte klasse. Ook nu vind je in de Smart een dashboard dat is bekleed met fraaie materialen en is de uitstraling modern en luxe. Grootste minpunt van de auto is zijn prijs. Voor 10.695 euro koop je de absolute basisuitvoering van de ForTwo. Wil je wat meer luxe én een automaat - zoals de door ons gereden uitvoering - dan vergt het een investering van net geen 17 mille. Hoewel voorzien van alle luxe die je wil voor een hoog comfort - zoals airconditioning, een houder voor een smartphone en de fraaie bekleding - heb je voor hetzelfde geld bijvoorbeeld ook een luxe aangeklede Kia Picanto of Opel Karl. Deze hebben wel ruim vier zitplaatsen en rijden ook volwassen. Zo uitgesproken als de Smart ForTwo zijn ze echter niet en ook zijn ze niet zo gebouwd voor stadsverkeer als de Smart. Het blijft een tweestrijd tussen onderscheidend zijn en de grotere investering, maar misschien pleit dat wel in het voordeel van de ForTwo. Zeker in de steeds voller wordende steden en dito parkeerplekken, is de ForTwo met zijn luxe interieur de perfecte auto voor de toekomst.
- Goede rijeigenschappen in de stad
- Prettige automaat
- Veel zitruimte voor bestuurder en bijrijder
- Niet bepaald goedkoop
- Nerveus weggedrag op de snelweg
- Onlogische plaatsing knop voor spiegelverstelling