Smart ForTwo 52 kW Passion

- 1 oktober 2015

Stadsracer

Op de achteras ligt een 71 pk sterke driecilinder motor die we inmiddels al kennen uit eerder genoemde auto's. Zeker in de stad is het een erg prettig motortje. Omdat zijn maximum koppel bij 2.850 toeren per minuut vrijkomt, zijn stoplichtsprintjes binnen de bebouwde kom wel aan hem besteed. Trek je net even wat verder door in de toeren, dan gaat hij niet alleen sneller van z'n plek maar klinkt hij ook aangenaam sportief. De vorige generaties ForTwo waren enkel te bestellen met een automatische versnellingsbak. Deze blonk op z'n zachtst gezegd niet uit in raffinement en schakeltijden. Dat moederbedrijf Mercedes-Benz er voor koos om de auto nu ook met een handbak te leveren, kreeg daarom ook lof. Toch is een automaat in de stad net even wat fijner. Wederom een gerobotiseerde versnellingsbak monteren was geen optie, dus kwam er een échte automaat met een dubbele koppeling. Het verschil tussen oud en nieuw is dan ook enorm. Af en toe schakelt de bak op een vreemd moment, maar dat is ook het enige minpuntje. De schakeltijden zijn nu extreem kort, schakelen an sich gaat soepel en zonder schokken en in de manuele stand - met de flippers achter het stuur of door een tikje tegen de pook - mag je ver doortrekken in de toeren. Het moet gezegd worden dat het merk een enorme stap heeft genomen. In zijn klasse is geen betere automatische versnellingsbak te krijgen en ook in klasses hoger zou deze bak niet misstaan.

71 pk
91 Nm
151 km/h
15,1 s
onb (4.1) l/100km
94 g/km
B
22%
€ 10.695
€ 16.950
€ 311 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Hyundai i10 1.0 Premium

  • Opel Adam 1.4 Jam

  • 2016 - smart fortwo cabrio 52 kW twinamic prime

  • 2012 - Smart ForTwo 45kW Pure

  • 2008 - Smart Fortwo Coupé 52 kW Edition MHD

  • 2007 - Smart Fortwo Cabrio 52 kW Passion