Niet uit koers te brengen
Ondanks de kritiek, zijn kopers van Subaru's uitermate tevreden over het product. Dit komt vooral door de zeer betrouwbare techniek. In de lijn der traditie is de Forester voorzien van vierwielaandrijving. Dit zorgt niet alleen voor een veiliger rijgedrag offroad, maar ook in de regen en sneeuw heb je meer grip dan een tweewiel aangedreven auto. Door de op comfort gerichte onderstelafstemming zal de auto in te snel genomen bochten over de voorwielen wegglijden. Een dot gas resulteert daarna tot een bijtrekkende achterzijde. Gebruik je de auto waar hij voor bedoeld is, dan zul je niet snel teleurgesteld zijn. Bij een uitgebreide rit door mul zand liet de Forester zich nooit van de koers brengen. Dit komt mede op het conto van het X-Mode systeem. Schakel je deze in, dan is de aandrijflijn gericht op het nemen van allerlei types terrein. Op het scherm is dan tevens zichtbaar naar welke wielen het vermogen gestuurd wordt. Mede hierdoor heb je het gevoel altijd de controle te hebben over de auto. In wat ruw genomen bochten breekt de achterkant wel uit, maar de auto laat zich simpel corrigeren. In het terrein merk je dat het gevoel in het stuurwiel beter kan. Meermaals konden we slecht inschatten wat er daadwerkelijk onder de voorwielen gebeurde. Het stuurwiel hoeft ook niet uit de handen te klapperen bij elke kiezel, maar een iets meer communicatieve bekrachtiging zou wel prettig zijn. Daarbij is de grip wel erg goed. Deze grip is tevens goed te benutten als er een aanhanger achter de auto gehangen wordt. Tijdens de periode dat wij met de auto onderweg waren, zijn we bijna alleen maar andere Foresters tegengekomen waar een forse caravan op de trekhaak zat. Niet gek, want de auto mag liefst 2.000 kilogram trekken. Praktisch hierbij is dat je de motor zelf op een bepaald toerental kunt zetten. In de praktijk - zonder aanhangwagen - laat je de CVT zijn eigen gang gaan, maar wil je bijvoorbeeld een steile helling nemen, dan kun je zelf kiezen wat meer toeren te maken om meer vermogen tot je beschikking te hebben.
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Aiways U5 63 kWh Premium
MG EHS 1.5 TGDI Luxury
Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max
Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine
Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+