Turbomania
Zonder turbo tel je tegenwoordig niet meer mee. Ook in de Peugeot 208 verdwijnen de atmosferische benzinemotoren ten gunste van geblazen turboblokjes. De 1.0 VTi, 1.4 VTi en 1.6 VTi hebben plaats moeten maken voor nieuwe driecilinder PureTech motoren met vermogens variërend van 68 tot 110pk. Wij reden met de krachtigste van het stel, de 1.2 PureTech met 110pk en 205Nm. Standaard is deze motor aan een handgeschakelde vijfbak gekoppeld, optioneel kun je 'm ook met een nieuwe zestraps automaat bestellen. Het blokje maakt er geen geheim van een driecilinder te zijn, je hoort duidelijk dat je een cilinder mist. Het sportieve brommetje stoort niet en ligt lekker in het gehoor. Alle voor de hand liggende trillingen en vibraties die aan de opbouw van een driecilinder ten grondslag liggen heeft Peugeot wel weg kunnen filteren.
Op een leeggewicht van 1.045kg zijn 110pk en 205Nm veel. Vooral het hoge koppel, dat vanaf 1.500tpm volledig gereed staat, verleent de Peugeot 208 vleugels. De kleine hatchback accelereert in 9,6 tellen enthousiast naar 100km/h en raakt pas boven 5.500tpm buiten adem. Je kunt de driecilinder tot 6.200tpm doortrekken, maar omdat je de vermogenspiek dan al voorbij bent heeft dat weinig nut. Een meer dieselachtige rijstijl ligt de driecilinder beter. Dankzij het hoge koppel kun je schakellui rijden en vroeg omhoog schakelen, zonder dat je daarbij andere weggebruikers in de weg rijdt. De vijfbak schakelt met korte precieze slagen en heeft kort gekozen overbrengingsverhoudingen. Op de snelweg draait de 1.2 daardoor al snel meer dan 3.000tpm in de hoogste versnelling. Een zesde versnelling zou een welkome aanvulling zijn om het brandstofverbruik op snelwegtempo te drukken. Bij een mix tussen stad, land en snelweg bleef het gemiddelde verbruik op 4,9 liter per honderd kilometer steken, maar wanneer je het gaspedaal dieper intrapt kan dat zomaar tot ruim 7 liter oplopen.
Renault Clio TCe 120 Intense
Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
Skoda Fabia 1.2 TSI Style
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
Nissan Micra IG-T 90 Tekna
Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence
Citroën C3 1.2 PureTech Shine
Renault Zoe Zen
Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl
Mazda 2 1.5 90 pk GT-M