De oren spitsen
In het recente verleden is Opel menigmaal op het gedateerde motorenaanbod bekritiseerd. Terwijl de meeste concurrenten op levendige en koppelrijke turbomotoren waren overgestapt, kon de lokale Opel dealer de Corsa alleen met atmosferische benzinemotoren leveren. In het stille waren de Duitsers wel in de weer met de ontwikkeling van een moderne 1.0 driecilinder turbomotor. Deze krachtbron is dit jaar aan het motorengamma van de Corsa toegevoegd. Je kunt 'm in twee smaken krijgen; met 90 of 115 pk. Wij reden met de sterkste van de twee en werden positief verrast. Na het omdraaien van de contactsleutel komt de driecilinder fluisterstil tot leven. Van een typische driecilinderbrom is geen sprake. Sterker nog, je moet je oren spitsen om überhaupt iets waar te nemen. Ook de typische onbalans is met geen mogelijkheid te traceren. Opel heeft onmiskenbaar kosten noch moeite gespaard om de loopkarakteristiek aan de eigenschappen van een viercilinder aan te passen. De stille en trillingsvrije loopcultuur is voor een driepitter voorbeeldig. En dankzij de drukvulling produceert het kleine blokje logischerwijs een hoger koppel dan de archaïsche 1.4 viercilinder. Deze staat overigens nog wel in de prijslijsten. Het prijsverschil bedraagt 500 euro ten voordele van de 1.4, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat er nog iemand is die voor de turboloze viercilinder kiest.