Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

Michel van Breugel - 8 juli 2006

Het interieur

Het interieur van de Clio III is een stuk groter dan de auto die hij opvolgt. De binnenruimte is vooral breder en hoger. Ook valt al snel op dat de afwerking op een hoger niveau is getild.
Wanneer er achter het stuur wordt plaatsgenomen valt dit wederom op. Het dashboard komt vriendelijk over. Er zijn mooie ‘aaibare’ materialen gebruikt, en niet alleen maar plastic wat je ook wel eens tegenkomt.

De stoelen in de Dynamique Luxe zijn voorzien van een, op het eerste gezicht, wat saai grijs stofje, maar gedurende de rit kwam het eigenlijk steeds vriendelijker over. Over het algemeen zijn de stoelen wat vlak in het zitvlak en in de rugleuning. Niet bijzonder veel steun in de zittingen dus.
Aangenaam verrast ben ik door de comfortabele lengte van de zitting en de aanwezigheid van een hoogteregeling. Overigens is de hoofdruimte meer dan royaal in de Clio, zelfs met een lichaamslengte van 1,90 m. Nog meer goed nieuws voor wat de rijhouding betreft: ook de voetsteun is goed geplaatst en anders dan we bij teveel moderne wagens moeten vaststellen, is er ruim voldoende plaats in de voetenruimte om ook met een grote schoenmaat vlot over de pedalen te kunnen dansen.
In de voorste portieren vinden we erg ruime kaartenbakken, die tevens diep genoeg zijn om de spullen die men erin stop houvast te geven. Zo kan er o.a. een grote 1,5 l frisdrankenfles in terecht.
Ook het handschoenkastje kan nog een behoorlijk volume bieden, namelijk 9,4 l.
De middenconsole herbergt gelukkig niet zo veel knopjes en toetsen waardoor het ergonomisch dik in orde is. De bediening voor de airco en kachel zijn met draaiknoppen boven de ingebouwde radio/cd-wisselaar gesitueerd. De ingebouwde radio/cd-wisselaar is overigens in dit exemplaar een optie (€550) en tevens regelrecht een aanrader. De boxen worden in deze optie geüpgrade van 4x 15W naar 4x 45W en de cd-speler wordt ingeruild voor een wisselaar waarin 6 cd’s hun plek vinden.
Rechts achter het goed in de hand liggende stuurwiel kunnen verschillende zaken van de radio worden geregeld (volume, zender, gewenste nummer), en op het stuurwiel kan de goed werkende cruisecontrole bediend worden.
De klokkenopstelling is overzichtelijk, goed afleesbaar, maar niet echt origineel. De schaalverdeling van de kilometerteller is voor Nederlandse begrippen wat verwarrend. Hij tilt b.v. de 90km, 110km en 130km eruit maar je wil juist weten wanneer je 100km of 120km rijd.
De boordcomputer is rijkelijk met zijn informatie en eveneens goed te bedienen vanaf de ruitenwisserhendel.

Wanneer je met een lengte van 1.90 m achterin plaats neemt heb je in eerste instantie geen grootse verwachtingen. Dit valt echter zeer verrassend uit, aangezien de ruimte nog redelijk groot blijkt te zijn.
Achter jezelf plaatsnemend komen de knieën maar net aan tegen de rugleuning aan van de voorstoel.
Zelfs met het aan de achterzijde vrij sterk aflopende daklijn is de hoofdruimte meer dan voldoende. De achterbank zelf is vlak te noemen waardoor de zijdelingse steun nihil is. Bij de rugleuning is dit eigenlijk hetzelfde verhaal.
Achterin valt het grote regelbereik van de hoofdsteunen op, zodat ze niet alleen precies kunnen ingesteld worden voor elke inzittende en daardoor ook hun taak optimaal vervullen maar evenzeer bijna geheel kunnen verdwijnen wanneer achteraan niemand zit en de bestuurder wat blij zal zijn met het onbelemmerde zicht naar achter. Ook achterin hebben de passagiers ook recht op berging in de portieren, doch hier is het volumeaanbod merkelijk minder genereus.

De kofferruimte die we aantreffen is vergelijkbaar qua grote met de concurrentie. Het is er overigens netjes afgewerkt. Wanneer er grote materialen mee vervoerd worden, dienen de banken plat te gaan. Dit heeft renault op een aparte manier opgelost. Aan de andere kant moeten ze ook wel, want de auto beschikt niet over een vlakke laadvloer. Meteen achter de achterste zitrij zit namelijk een (verstijvings)balk. Het zitvlak dient eerst naar voren te worden geklapt tegen de voorstoelen aan, waarna de rugleuning naar voren kan. Nu ontstaat er een laadvloer die eigenlijk uit 2 hoogte niveaus bestaat. Niet bepaald het ideaalste wanneer je dit nodig heb bij bepaalde belading.
De laaddrempel is vrij hoog, iets waar we vooral vrouwelijke klanten snel zullen over horen klagen.

106 pk
240 Nm
190 km/h
11,1 s
onb (4.6) l/100km
123 g/km
G
22%
€ 12.995
€ 22.640
€ 415 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

  • Suzuki Swift 1.6i Sport

  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC

  • 2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2009 - Renault Clio RS 2.0 16V

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe