Eten van twee walletjes
Positionering van de nieuwe Sorento is een lastig verhaal. Zelfs de ontwikkelaars van de auto zien concurrenten in zowel D- als E-segment SUV's. Kijk je puur naar de instapprijs, dan is de Sorento één van de duurste in het D-segment, maar juist de goedkoopste in het E-segment. Qua afmetingen, zowel van buiten als van binnen, is Kia's vlaggenschip groot genoeg om de concurrentie aan te gaan met auto's als de Touareg en ML. Toch is het af te vragen of men over zou stappen van bijvoorbeeld een Mercedes-Benz naar een Kia. Kijk je een segment lager, dan bestaat de concurrentie voornamelijk uit auto's als de X-Trail en Outlander. Beide kosten ze flink minder, maar ze hebben een kariger basisuitrusting, hebben stukken minder binnenruimte en staan motorisch flink op achterstand ten opzichte van de Sorento. Kia Nederland verwacht van de derde generatie Sorento dit jaar zo'n 200 auto's te verkopen. Kijkende naar zijn waslijst aan kwaliteiten moet dat zeker mogelijk zijn.
- Fraai design
- Comfortabel rijgedrag
- Veel binnenruimte voor relatief weinig geld
- Hoge instapprijs
- Derde zitrij lastig te bereiken
- Zwaargewicht
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD
Land Rover Discovery Sport SD4 HSE
BMW X3 sDrive18d High Executive
Lexus NX300h AWD President Line
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher
Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Sport
Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna