Voor de terughoudende mens
Voor het bovenstaande bedrag krijg je dus een relatief luxe uitgeruste auto mee. Maar juich niet te vroeg. Wie de Lease Edition kiest gaat akkoord met een confectiepak. Het individualiseren van de auto is uit den boze. Wil je af-fabriek andere velgen? Niet mogelijk. Echt leer in plaats van lederlook? Niet mogelijk. Automatische airco? Niet mogelijk. Liever Comand in plaats van Becker Map Pilot? Je raadt het al: niet mogelijk. De doorgaans lange lijst met dure opties is bij de GLA 180 CDI Lease Edition vervangen door twee keuzemogelijkheden; op het bestelformulier vink je een kleur en transmissie aan. Dat soort fratsen zijn we niet van Mercedes gewend. Wie meer keuzevrijheden wenst moet de Lease Edition noodgedwongen links laten liggen. Voor de terughoudende mens is de Lease Edition echter een aanrader.
Het interieur van de GLA komt grotendeels overeen met dat van de A-Klasse en CLA. Daarmee heeft het deels ook dezelfde sterke en minder sterke punten. Zo oogt het dashboard dankzij de bekende Mercedes-uitstraling en frivole details best hip. Maar het nieuwe is er inmiddels een beetje vanaf. In vergelijking met de reusachtige schermen van de S-Klasse voelt het binnenste van de GLA een beetje gedateerd aan. Dat komt vooral op het conto van het krenterige Audio 20 scherm. Met een formaat niet groter dan een iPhone 6, dikke randen en grove pixels doet het afbreuk aan de merkbeleving. Het Comand systeem is veel hoogwaardiger, maar helaas niet leverbaar op de Lease Edition. Qua interieurruimte weet de GLA wel bonuspunten te pakken. Voor de oudere medemens is vooral de hogere zitpositie aangenamer. Verder is de Mercedes met name op de achterbank een stuk ruimer dan de A-Klasse. Instappen gaat makkelijker en je zit minder snel met je kruin tegen het plafond aan. Ook de kofferbak is met een inhoud van 421 liter praktischer.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium