In theorie erg zuinig
Ten opzichte van de 'normale' Cayenne S, kost de E-Hybrid bijna 27 mille minder én rijd je de auto zakelijk, dan heb je 14 in plaats van 25 procent bijtelling. In een perfecte wereld hoef je voor een lagere prijs geen concessies te doen. Helaas is dit niet helemaal het geval. Zo is de E-Hybrid bijna 300 kilogram zwaarder geworden - door het accupakket en toevoeging van de elektromotor - en levert hij minder vermogen. Hoewel dat laatste wel meevalt als je over zowel de elektro- als de verbrandingsmotor kan beschikken. Met een gecombineerd vermogen van 416 pk sla je absoluut geen modderfiguur. Daarbij is het koppel met 590 Nm zelfs hoger dan dat van de versie met alleen een V6 aan boord. Ondanks de zuinige insteek van de E-Hybrid moet de '100' bereikt worden binnen de zes seconden en pas bij 243 km/u houdt het versnellen op. Toch moet de auto - in theorie - een verbruik halen van 3,4 liter per 100 kilometer. In de praktijk is dit natuurlijk nooit haalbaar. Zelfs als je het gaspedaal met een fluwelen voet bedient en je het accupakket zo efficiënt mogelijk gebruikt, is de fabrieksopgave niet te halen. Op de eerste dag dat wij met de auto op pad waren, maakten we veel snelwegkilometers en waren we niet in de mogelijkheid de auto 'aan de stekker' te hangen. De tweede dag daarentegen hebben we optimaal gebruik gemaakt van de brandstofbesparende mogelijkheden van de auto. Zo schakelt de motor zich volledig uit als je het gaspedaal los laat - ook op de snelweg - en kun je tot 120 km/u volledig elektrisch rijden. Laad je de auto dan ook nog eens regelmatig op, dan daalt het verbruik tot een waarde rond de 7 l / 100 km. Door de onzuinige eerste dag en de winterbanden met extra weerstand, kwamen we uiteindelijk uit op een gemiddeld testverbruik van 12 liter per 100 kilometer. Zoals gezegd, als je altijd gebruik maakt van de zuinigheidshulpjes, dan is een praktijkverbruik van minder dan één op tien zeker haalbaar.