Porsche Cayenne S

Michel van Breugel - 9 juni 2007

Intro

Porsche besloot in 2002 een nieuwe markt te betreden, namelijk die van de grote SUV’s. De Duitse sportwagenfabrikant wilde voor zichzelf de lat hoog leggen en besloot om een SUV te gaan produceren die zowel goede terreinprestaties als sportwagenprestaties kan leveren. De Duitsers wilde doorbreken op werelddelen waar het merk nog niet bekend was of waar de huidige sportwagens niet goed bruikbaar waren. Daarmee doelen ze vooral op China waar de populariteit van de SUV erg hoog is, maar de wegen niet toereikend zijn voor sportwagens als de 911.

Om in het SUV-segment een graantje mee te kunnen pikken moet de Cayenne het opnemen tegen onder andere de ML van Mercedes, de Q7 van Audi en de X5 van BMW. Na het introduceren van de Cayenne in 2002 vlogen de verkoopcijfers van het concern omhoog waardoor de Cayenne zelfs de verkoophit van Porsche werd. Nu, met de vernieuwde Cayenne, hoopt Porsche op een evenaring van de feiten van afgelopen jaren. De mogelijkheid om in de nieuwe Cayenne S te rijden greep Rijtesten.nl direct met twee handen beet om zo zelf te kunnen concluderen of de auto écht zo goed is.

385 pk
500 Nm
252 km/h
6,6 s
16,5 (15) l/100km
329 g/km
G
22%
€ 71.600
€ 145.262
€ 2.663 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • 2014 - Porsche Cayenne S E-Hybrid

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2005 - Porsche Cayenne 3.2 V6