Ruimteparadox
De grootste profiteurs van de grote wielbasis zijn natuurlijk de inzittenden. Een wonderlijk feitje is daarbij dat de binnenruimte met 22 centimeter is gegroeid ten opzichte van de vorige Twingo, ondanks dat de nieuwe 10 centimeter korter is geworden. Die ruimte is voor de bestuurder en bijrijder goed te ervaren, want voorin heb je absoluut geen sardientjesgevoel. Op de achterbank, die nu via eigen portieren te bereiken is, zit je zelfs heel redelijk. Het gaat wat ver om het vorstelijk te noemen, maar de hoofdruimte is oké en de knieën van een volwassene kunnen precies tegen de voorstoel gezet worden. Het zitcomfort is niet helemaal toereikend voor de lange stukken, daarvoor bieden de stoelen onder de wat losse bekleding te weinig steun. De vorm en bekleding doen het optisch wel weer erg goed, al heeft de massieve hoofdsteun tot nadeel dat het zicht schuin-rechts achter de auto behoorlijk belemmerd kan worden in bepaalde stoelposities.
Net als de bekleding zijn het dashboard en overige kunststofdelen in zwart-wit uitgevoerd. De materialen zijn typisch voor de klasse waarin de Twingo zich begeeft, geen top of the bill, maar het zit wel gewoon netjes in elkaar. Met glanzende materialen en een golfbalreliëfje wordt van de eenvoudige opzet een leuk geheel gemaakt. Voor de verandering zit een testauto eens een keer niet vol met allerlei luxe, maar toch kunnen we het basis multimediasysteem wel waarderen. Vooral de samenwerking met de R&Go-app op je smartphone die op de geïntegreerde houder geklemd kan worden is leuk. Zo kan je toch de bekende zuinigheidsscores bijhouden of zet je zelfs de ontbrekende toerenteller op het schermpje van je telefoon tonen. Qua opbergruimte heb je de beschikking over deurvakken, een diepe bak onder de middenconsole en een royaal dashboardkastje. Die laatste kan desgewenst vervangen worden door een open aflegruimte of zelfs een stoffen opbergvak die uitneembaar is als tas. In de achterste portieren zit nog een opbergvak. Niet zo'n diepe, maar wel met een elastieken band om bijvoorbeeld een flesje vast te zetten. Ondanks dat de motor achterin ligt, vind je daar toch de kofferruimte. Deze meet nog 219 liter. Houd bij het gebruik daarvan wel rekening met vrijkomende warmte van het motorblok eronder. Onder de korte voorklep, die met een omslachtige constructie geopend kan worden, zijn alleen de accu's en vloeistofreservoirs te vinden.
Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition
Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!
Kia Picanto 1.0 CVVT First Edition
Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition
Mitsubishi Space Star 1.2 Instyle CVT
Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play
Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive
Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort Plus
Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up