Griezelig goed
Maar is de M3 eigenlijk wel zo'n lieverdje? Nou, vergeet het maar! In de meest extreme rijmodus ('Sport+') transformeert de M3 van een goedgemutste cruiser in een meedogenloze scherpschutter. Met katachtige reflexen reageert de zes-in-lijn TwinPower Turbo op het gaspedaal. Zeker voor een turbomotor is de gasrespons uitmuntend. Slechts vier tellen heeft de M3 nodig om vanuit stilstand naar de '100' te worden gekatapulteerd en ook ver daarboven gaat 'ie als een bezetene. Dat gaat met zoveel geweld dat BMW de M3 standaard uitrust met launch control. Ook de (instelbare) respons van de optionele zeventraps M DCT-automaat is fenomenaal, ongeacht of je nu de flippers achter het stuurwiel gebruikt of het schakelwerk helemaal uit handen geeft. Zo kennen we de M3 weer!
Vooral in 'Sport+' is de rijbeleving bijzonder intens: de zware besturing is extreem direct en communicatief (al had 'ie rond de middenstand wel iets meer feedback mogen geven) en het onderstel griezelig goed in balans. Hoe hard en hoe scherp je een bocht ook aansnijdt, de M3 geeft geen krimp. Pas wanneer je de teugels via de elektronica wat laat vieren, merk je wel dat de kont ook behoorlijk ondeugend kan zijn. Leuk voor de liefhebber, die het bovendien als muziek in de oren zal klinken dat de drieliter zich desgewenst nog steeds gewillig richting toerenbegrenzer laat jagen. Toch zorgt dat - dankzij de turbo's - niet meer voor zoveel extra sensatie als voorheen. Bovendien komt het opzwepende geluid dat de M3 daarbij produceert voor een deel uit de speakers - jammer.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition