Comfort met een hoofdletter C
Volgens Citroën is de C4 Cactus 'de auto die antwoord geeft op de vragen van nu'. Aan het exterieur- en interieurdesign te zien, snappen we wel hoe het merk 'het antwoord' geeft, maar hoe moet je dit op het gebied van rijden én motorisatie doen? Om zoveel mogelijk consumenten tevreden te stellen, heeft Citroën gekozen voor de gulden middenweg. De Cactus is vooral comfortabel. Alles is daarop afgestemd: vering, demping én besturing. Op lange stukken is de auto heerlijk om te rijden. Kleine oneffenheden worden gladgestreken en de wat grotere worden goed gedempt doorgegeven. Neem je bochten met een wat hogere snelheid, dan helt de auto wat over. Daarbij is hij in de stad wendbaar - voor het parkeren is een stand beschikbaar zoals we kennen van verschillende Fiats: met een druk op de knop is de besturing licht en wordt parkeren een peulenschil. Buiten deze stand is het gevoel in het stuurwiel ruim voldoende. De door ons gereden auto is voorzien van de 100 pk sterke 1.6 e-HDI. Toch is het niet behelpen met deze motorisatie. Het vermogen is ruim voldoende voor de slechts 1.070 kg wegende auto. De motor doet zijn werk in stilte, al hoor je uiteraard bij acceleratie wel een dieselbrom van onder de motorkap. Ondanks de wat lange versnellingsbakverhoudingen - die moeten zorgen voor een laag verbruik - wordt de '100' aangetikt in net geen 11 seconden. Rij je op de snelweg en wil je snel inhalen, dan moet je terugschakelen naar de vierde versnelling. Dan heeft de motor voldoende kracht om rap te versnellen. Toch moet een gemiddeld verbruik van 3,1 liter per 100 km gehaald kunnen worden volgens de fabrieksopgave. Deze waarde is in de praktijk niet te halen, maar zonder er moeite voor te doen, haalden wij wel 1 op 25.