Écht anders
In de basis heeft de C4 Cactus niet eens zo'n bijzonder uiterlijk. Het zijn de aparte details die het hem doen. Op foto's lijkt de auto een stuk groter dan hij daadwerkelijk is. Zijn naam doet vermoeden dat de C4 de technische basis van de auto vormt, maar niets is minder waar. Hij leunt qua onderstel zwaar op de C3 en qua buiten- en binnenmaten zit hij precies tussen die auto en de C4 in. Dat hij forser lijkt, komt vooral door zijn hoge neus, dito raamlijn, forse zwarte randen om de wielkasten en doordat hij wat hoger op z'n pootjes staat. Aan de voorzijde vallen de dubbele koplampunits aan beide kanten op. Bovenin een smalle strook aan de rand van de motorkap en zo'n 10 centimeter daaronder een kloeke unit die door de contrasterende kleur van het omliggende kunststof extra groot aandoet. Het zwarte plastic onderin de bumper geeft hem een nog wat stoerder voorkomen.
Is de voorkant al bijzonder vormgegeven, op de zijkanten vind je iets wat nog nooit eerder op een productieauto is verschenen. Zowel op de voor- als de achterportieren zijn kunststof luchtkussens geplaatst. Deze 'Airbumps', die je in verschillende kleuren kunt krijgen, zijn niet alleen een designgrapje, maar ook functioneel. Sta je naast iemand geparkeerd die onvoorzichtig zijn of haar deur opent, dan resulteert dit niet in een deuk in jouw C4 Cactus, doordat de Airbump het portier opvangt. De kleur die gekozen wordt, vind je ook terug in de omlijsting van de koplampen en op de brede strook op de achterzijde. In deze strook is alle 'informatie' van de auto terug te vinden. Hoewel deze dezelfde kleur heeft als de luchtkussens, zijn ze niet van hetzelfde materiaal gemaakt en dus niet flexibel. Om slechts 14% bijtelling te hoeven betalen voor de C4 Cactus met de 100 pk sterke e-HDi is de auto voorzien van 15 inch stalen velgen met wieldoppen. Lichtmetalen velgen - en dan bij voorkeur één of twee maten groter - staan de auto beter, maar het moet gezegd worden dat er serieus werk gemaakt is van de wieldoppen. Men heeft zich er niet met een Jantje van Leiden van afgemaakt door een paar exemplaren van bijvoorbeeld de C3 van de plank te pakken, maar er is een heel nieuw ontwerp met daarop een soort carbonmotief gemaakt.