BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

- 28 september 2014

Sportief randje

De atletische uitstraling en de vlotte prestaties van zo'n felblauwe 435i met M-sportpakket scheppen onbewust bepaalde verwachtingen over het rijgedrag. Dat blijkt verrassend genoeg helemaal niet uitgesproken sportief te zijn. Zelfs met het verlaagde M-onderstel en de platte laag rubber rond de 19 inch wielen gaat de 4 Serie heel volwassen en gemanierd om met oneffenheden in het wegdek. Daarbij valt meteen de uitstekende stijfheid op: torderen doet de auto hoegenaamd niet. In het rijden ontpopt de 4 zich meer als cruiser dan als sportwagen. Opties als het windscherm (385 euro) en de nekverwarming (427 euro) zorgen daarbij voor wat meer reiscomfort, zodat je ook buiten het cabrioseizoen nog wat extra uurtjes open rijden kunt meepakken. 

Met name het forse leeggewicht van 1.725 kg maakt de auto minder geschikt voor echt sportief rijden. Bij snelle lastwisselingen eist al dat gewicht z'n tol en merk je dat het zo'n vierzitter aan de lichtvoetigheid van een roadster ontbreekt. Toch zit er wel een sportief randje aan de dakloze 435i. De besturing is bijvoorbeeld lekker precies en niet te zwaar bekrachtigd en ook de wegligging is erg goed. Door de grote hoeveelheid grip blijft de 4 Serie zelfs bij hoge bochtsnelheden stoïcijns aan het asfalt kleven, wat veel vertrouwen wekt. Ook al is de 435i Cabriolet niet écht sportief, in een onderling vergelijk met directe concurrenten A5 en E-Klasse komt 'ie wel uit de bus als de auto die het meeste rijplezier te bieden heeft.

306 pk
400 Nm
250 km/h
5,5 s
9,8 (7.5) l/100km
176 g/km
F
22%
€ 51.000
€ 93.282
€ 1.710 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • Morgan Roadster 3.0 V6

  • 2014 - BMW 4 Serie Gran Coupé 428i Luxury Line High Executive

  • 2014 - BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive