BMW 4 Serie Cabriolet 435iA High Executive

- 28 september 2014

Klasse apart

Op zulke momenten sta je er weer eens bij stil hoe jammer het eigenlijk is dat de zuivere klanken van zo'n zes-in-lijn steeds vaker worden overstemd door het 'gewone' geluid van geblazen viercilinders. Vooropgesteld: BMW bewijst in de 420i en 428i dat zo'n vierpitter ook helemaal niet verkeerd hoeft te zijn, maar op de toonladder van muzikaal genot blijft een Reihensechser een klasse apart. Toch blijft er - ook met zo'n viercilinder - nog een goede reden om zoveel mogelijk open te rijden. Ondanks alle kritiek die het niet zo fraaie stalen klapdak van de 3 Serie Cabriolet over zich heen kreeg, hield BMW namelijk voet bij stuk en helaas komt ook de 4 Serie Cabrio met z'n stalen pet op qua elegantie niet eens in de buurt van de acht mille goedkopere Coupé.

De kap van de 4 Serie mag dan niet de schoonheidsprijs verdienen, toch valt er best wat voor te zeggen dat BMW het stalen klapdak trouw blijft. Zo'n constructie houdt gespuis en geluid nu eenmaal beter buiten dan een softtop en juist in een auto als deze wil je - ook bij slecht weer - in alle rust kunnen cruisen. Dat zo'n stalen kap dan een paar honderd extra kilo gewicht in de schaal legt, neem je gemakkelijker op de koop toe dan bij een roadster á la Z4, waarin ieder overtollig grammetje vet er één teveel is. Wat dat betreft is de beperkte bagageruimte een veel groter issue bij zo'n stalen dak. Voor een weekendje weg kun je 370 liter meenemen en wil je ook nog dakloos kunnen rijden, dan blijft er slechts 220 liter - half zoveel als in de Coupé - over.

306 pk
400 Nm
250 km/h
5,5 s
9,8 (7.5) l/100km
176 g/km
F
22%
€ 51.000
€ 93.282
€ 1.710 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • Morgan Roadster 3.0 V6

  • 2014 - BMW 4 Serie Gran Coupé 428i Luxury Line High Executive

  • 2014 - BMW 4 Serie Coupé 435iA xDrive High Executive