Kia Soul EV ExecutiveLine

- 14 september 2014

Direct een schot in de roos?

Kia wil met de Soul zowel de zakelijke- als de particuliere markt aanboren. Met een prijs van net geen 33 mille is het geen koopje, maar troeft hij zijn opponenten wel af. Zakelijk is elektrisch rijden nog steeds het aantrekkelijkst. Slechts 4% bijtelling hoeft betaald te worden, wat neerkomt op een netto maandbedrag van slechts € 46 - bij een belastingtarief van 42%. Daarnaast zijn er verschillende subsidieregelingen, zowel nationaal als plaatselijk. Hierdoor wordt de hogere investering ten opzichte van een brandstofauto enigszins teniet gedaan. Dat er een markt is - ondanks dalende autoverkopen - voor compacte EV's, blijkt uit de steeds maar groeiende hoeveelheid Leafs en e-NV200's. Zeker met de eerste kan de Soul EV wedijveren. Hoewel zijn prijs hoger is, zit hij wel beter in z'n spullen, is hij ruimer en hoef je niet extra te betalen voor het accupakket. Met een goede mediacampagne kan de eerste stap in het segment der elektrische voertuigen voor Kia daarom een groot succes worden. 

  • Ruim interieur
  • Relatief grote actieradius
  • Comfortabel rijgedrag
  • Hoge (vanaf)prijs
  • Gevoelloze besturing
  • Gewaagd uiterlijk kan niet iedereen bekoren
110 pk
285 Nm
145 km/h
11,2 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 32.995
€ 32.995
€ 605 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2009 - Kia Soul 1.6 CVVT X-ecutive