Je komt verder met Kia
Voorin de Kia Soul ligt een 110 pk sterke electromotor. Daarbij levert de motor een koppel van 285 Nm, dat bij alle toerentallen voorhanden is. Ondanks een leeggewicht van 1.465 kilo, gaat de auto in iets meer dan 11 seconden naar de '100'. De fabrieksopgave qua actieradius is 212 kilometer. Dit is aanzienlijk hoger dan bij directe concurrenten. Helaas haal je deze waarde in de praktijk nooit. Kia is daar zelf eerlijk in en stelt de verwachte reikwijdte bij tot zo'n 160 kilometer. Bij de start van de testrit was die waarde te zien op het informatiescherm. Tijdens de rit loopt de actieradius uiteraard terug, maar maak je goed gebruik van de mogelijkheid tot regenereren van energie, dan kom je verder dan verwacht. Laat je het 'gas' los, dan voelt het alsof wordt afgeremd op de motor. In feite wordt een vliegwiel in werking gesteld die energie terugwint. De hoeveelheid van afremmen is te bepalen door de rechtervoet en door de twee verschillende standen van de versnellingsbak. Zet je de pook in 'B', dan wordt er steviger geremd en laat je het rechter pedaal volledig los, dan gaan zelfs de remlichten branden. Moet je de accu toch opladen, dan kan dat op verschillende manieren. Beschik je niet over een laadpaal, dan kan er via een normaal stopcontact worden geladen. Voor een volledige batterijlading moet je dan wel 14 tot 15 uur geduld hebben. Sneller gaat het als je thuis een wandbox hebt. Is de accu leeg en moet hij geheel vol geladen worden, dan duurt dat zo'n 5 uur. Snelladen bij een laadpaal - bijvoorbeeld bij één van de snellaadstations aan de snelweg - behoort ook tot de mogelijkheden. Dan duurt het slechts 30 minuten om 80% van de batterijcapaciteit te bereiken.