Eigen smoelwerkje
Ook van binnen trekt Honda compleet zijn eigen plan. Ondanks het feit dat de functies op het dashboard in de basis heel vertrouwd gepositioneerd zijn, heeft Honda er een duidelijk eigen smoelwerkje aan gegeven, al zijn daarbij niet altijd de strakste materialen gebruikt. De concurrentie heeft op dat vlak direct een modernere uitstraling. Een combinatie van digitale en analoge meters in twee etages geven je het gevoel dat je in een geavanceerde cockpit zit, al geven ook de graphics van het digitale gedeelte de indruk dat ze niet afgelopen jaar ontwikkeld zijn. In de middenconsole is de indeling prettig voorspelbaar, maar daar vinden we het een gemiste kans dat Honda de multimedia-unit niet strak heeft verwerkt in het dashboard. Als je deze optie af-fabriek hebt besteld, wil je niet dat het eruit ziet als een willekeurig dubbel-DIN systeem. Buiten de sterk storende FM-ontvangst was het een prima systeem, maar gelukkig was het al helemaal geschikt voor DAB+. Kort gezegd is er geen sprake van een slecht dashboard, maar doet de gedateerde indruk afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.
Bij de Civic hatchback waren we al enthousiast over het ruimte-aanbod en het laat zich raden dat dit met de Tourer niet slechter voor elkaar is. Voorin zit je prima op de goede, stoffen zetels. Het eerder opgemerkte cockpitgevoel wordt versterkt door de omsluitende materialen op de deur en naast de versnellingspook. Ook achterin zit je heel behoorlijk, al zit je met een lengte van 1,85m met de beenruimte aan z'n taks. De hoofdruimte is ondanks de aflopende daklijn puik voor elkaar, wel moet je bij het instappen even om de royale rand boven de deur denken. Uiteraard heeft Honda zijn bekende Magic Seats in deze auto gemonteerd, waardoor je bij de achterbank met speels gemak de zitting als bij een bioscoopstoel omhoog kan zetten. Als je die praktische ruimte belangrijk vindt, heeft Honda nog wat moois in petto, want met de algemeen geldende VDA-norm als maatstaf kunnen ze er prat op gaan dat de Civic Tourer de ruimste bagageruimte in zijn klasse heeft: 624 liter. De ruimte is breed en diep, maar de bodem kan met een handomdraai op gelijke hoogte met de achterbumper gelegd worden. De positie van de brandstoftank onder de voorstoelen is mede verantwoordelijk voor deze beschikbare ruimte achterin. Waar Honda binnenin zo royaal is, beperken ze helaas het zicht naar de buitenwereld. Met de vlakliggende voor- en achterruit is het soms wat behelpen onder een verkeerslicht of met een druk verkeersbeeld achter je.
Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Lease Exclusive
Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack
Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
Skoda Octavia Combi Greenline 1.6 TDI Businessline
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+