Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium

- 8 mei 2014

Concurrentie rondom

Zo vanaf de foto’s kan de Tourneo Courier lastig te plaatsen zijn, maar het is echt het kleine broertje van de Connect. Dat maakt hem ook grofweg 20 cm korter dan ogenschijnlijke concurrenten als de Citroen Berlingo en de Mercedes-Benz Citan. Wanneer je hem naast een Fiat Qubo zet komen de maten beter overeen, maar dan is het verschil in vanafprijs best fors, waar je voor deze Tourneo Courier minimaal 21 mille moet meebrengen. Dat blijkt vooral in de uitrusting en goede motorisering te zitten. Ford kiest er bewust voor om de auto standaard goed aan te kleden en hem niet onderbemeten de weg op te sturen. Of dat verstandig is zal moeten blijken, maar mocht er vraag zijn naar minder luxe en een lagere instapprijs, dan zal het ons niet verbazen als Ford daar gehoor aan gaat geven.

Rest ons nog om de grootste concurrent te noemen, want we zijn bang dat één bepaalde auto het de Courier nog erg lastig gaat maken. We hebben het over de B-Max, het meer gestileerde alternatief uit Fords eigen stal. En, schrik niet, deze auto is met gelijke motorisering en in Titanium-uitvoering zelfs iets goedkoper. De tijd zal leren wat voor de koper het belangrijkste is, maar met deze Tourneo Courier vult Ford zowel de line-up in het B-segment als de indrukwekkende rij Tourneo’s aan met een uitstekend product.

  • Goed uitgerust
  • Hoge praktische bruikbaarheid
  • Prettige motor
  • Kleine navigatie
  • Prijstechnisch geen instapper
  • Concurrentie van B-Max
100 pk
170 Nm
173 km/h
12,3 s
onb (5.2) l/100km
119 g/km
A
22%
€ 20.995
€ 22.490
€ 412 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance

  • Fiat 500L Twinair Turbo 105 Lounge

  • 2013 - Ford Tourneo Custom 2.2 TDCI Titanium

  • 2013 - Ford Tourneo Connect 1.0 EcoBoost Titanium