Prima afgemeten
We hebben gereden met de alom geprezen 1.0 Ecoboost. In Nederland is de Tourneo Courier alleen leverbaar met de 100pk uitvoering van deze driecilinder. Dezelfde keuzevrijheid heb je als het gaat om de uitvoering, want je neemt hem als Titanium of je neemt de auto niet. Bij de start en het wegrijden valt direct het roffeltje op, maar opvallend genoeg verdwijnt dit gauw naar de achtergrond. Ook trillingen van het oneven cilindertal hebben de ingenieurs van Ford goed kunnen afvangen, die zijn niet waar te nemen. De krachtbron maakt een goede match met het compacte ruimtewonder. De auto vraagt niet om overdaad en dat geeft de motor ook niet, maar nog belangrijker is dat het blok in Nederlandse verkeerssituaties altijd thuis zal geven. Enkel wat hellinkjes in de testomgeving lieten de Courier even zweten. Voor een hoge auto houdt hij zich behoorlijk kranig in het bochtenwerk, maar het zal geen toelichting behoeven dat dit wel zijn grenzen heeft. De versnellingen laten zich ‘op zijn Fords’ heerlijk soepel inleggen, al had de slag die je moet maken wel wat korter gemogen. In het kort gezegd kan je stellen de techniek prima is afgemeten op functioneel gebruik van deze peoplecarrier.