Betere vermogensafgifte
Door het gebrek aan een uitvoering met een fiscaal gunstige bijtelling wordt de Kia Sportage in Nederland met name door particulieren gereden. Het gros van de kopers, zo'n 90%, kiest daarbij voor een benzinemotor. De meest verkochte versie is de 1.6 GDI met handgeschakelde zesbak. Daarboven zat tot nu toe een krachtigere 2.0 CVVT die weinig aanbevelenswaardig was. Kia heeft deze motor vervangen door een direct ingespoten 2.0 GDI met 166pk en 205Nm. Dankzij het hoge trekgewicht van 1.900kg is deze motor vooral interessant voor mensen die weleens een boot of caravan moeten trekken.
In vergelijking met de voorganger voelt de nieuwe motor levendiger aan. Het is nog steeds een atmosferisch blok en dat betekent dat je geen hoog koppel laag in de toeren tot je beschikking hebt, al verloopt de vermogensafgifte nu wel een stuk gunstiger. Met name vanaf 3.500tpm is de 2.0 GDI beduidend krachtiger dan de luie 'oude' 2.0 CVVT. Vooral op snelwegtempo verloopt de acceleratie een stuk soepeler dan voorheen. Wat verder opvalt is dat de comfortabele zestrapsautomaat met koppelomvormer niet langer nerveus heen en weer schakelt, maar de gekozen versnelling langer vasthoudt. Pas wanneer je met je rechtervoet naar meer vermogen vraagt zoekt de bak een lager verzet op. In het bergachtige gebied van Siciliƫ zouden flippers achter het stuur een welkome aanvulling zijn, maar die zijn helaas niet leverbaar.
SsangYong Korando D20T Sapphire
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Toyota RAV4 2.0 D-4D-F 2WD Dynamic
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited
Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M
Peugeot 3008 HYbrid4
Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor