Volkswagen e-Up!

- 30 maart 2014

Praktisch gebleven

Zoals gezegd hebben de engineers van het Duitse merk bij het ontwerp van de Up!, een elektrische variant meegenomen in de opties qua aandrijving. Groot nadeel van een dergelijke aandrijflijn is het grote formaat van het accupakket. Bij auto's waarvan er zowel brandstof - als elektrisch aangedreven versies zijn - zoals de Focus en de Fluence - zorgt de plaatsing van de batterijen voor een vermindering in zit- of bagageruimte. Zo niet bij de e-Up!. Onder het passagierscompartiment, in de bodem van de auto, ligt het accupakket. Op die manier is de binnenruimte exact hetzelfde gebleven en is de praktische inzetbaarheid eender aan de andere Up!'s.

Toch is het interieur niet exact gelijk. Stap in en je weet direct dat je niet in zomaar een Up! zit. Overal in het interieur vind je blauwe stiksels: onder andere op het stuur, de stoelen en op de handrem. Ook het instrumentarium is anders. Links is een verbruiksmeter te zien, waarop zichtbaar is hoeveel elektriciteit je verbruikt of dat je juist energie terugwint. In het midden zit de snelheidsmeter en rechts een normaal ogende brandstofmeter. Hoewel de 'brandstof' in dit geval elektriciteit is, is het prettig om de hoeveel energie die nog in de accu's zit, op een 'gewone' meter af te lezen. Verwarmbare voorstoelen en voorruit lijken een overbodige luxe in een stadsautootje als deze, maar die keuze is om een andere reden gemaakt. Door toepassing van deze zaken, wordt precies dát verwarmd wat verwarmd moet worden. Efficiënter wordt het niet.

82 pk
210 Nm
130 km/h
12,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 25.520
€ 26.963
€ 270 / maand
€ 0 / kwartaal
  • 2017 - Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • 2013 - Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up

  • 2012 - Volkswagen Up! 75 pk high up!