Snelle reisauto
Laat je de 325 pk sterke OPC buiten beschouwing, dan is de door ons gereden 2.0 SIDI 4x4 officieus de snelste 'normale' Insignia die er te koop is. Met de facelift heeft de 260 pk sterke 2.8 V6 het toneel stilletjes verlaten, om plaats te maken voor de onder handen genomen 2.0 turbo, die nu 250 pk en 400 Nm levert. Dat is 30 pk en 50 Nm meer dan voorheen. Om deze krachten goed op de weg te krijgen, is de 2.0 SIDI alleen nog maar met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Doorslippende voorwielen op nat wegdek behoren daarmee tot het verleden.
Veel sneller is de Insignia door de vermogensupdate niet geworden. De voorganger, weliswaar met voorwielaandrijving en met minder kilo's aan het lijf, deed over de standaardsprint van nul naar honderd 7,8 seconden en behaalde een topsnelheid van 240 km/h. In z'n nieuwe jas gaat de sprint 0,1 seconde sneller en zou je een 5 km/h hogere topsnelheid kunnen bereiken. In de praktijk zijn de verschillen niet merkbaar; van de diverse aanpassingen aan het fijne blok merk je in principe niets. Het is nog steeds een heerlijk soepel blok, dat al vanaf 2.000 rpm het volle koppel paraat heeft. Tussensprints zijn daarmee kinderspel. Trap bij een willekeurige snelheid het gaspedaal vol door en de Insignia schiet als een dolle windhond weg. De kracht wordt soms zo bruut losgelaten dat nietsvermoedende passagiers geïrriteerd opkijken.