Geslaagd, maar niet cum laude
Een mooi interieur ontwerpen, dat kunnen ze bij Peugeot wel. De RCZ - het paradepaardje van de Fransen - is daar het levende bewijs van, maar ook in de huis-tuin-en-keuken-308 heeft Peugeot het zichzelf niet te makkelijk gemaakt. We spotten veel dingen die we eerder al zagen in de kleinere 208. Meest opvallende gimmicks zijn natuurlijk wel de hooggeplaatste tellers (met gespiegelde, 'teruglopende' toerenteller) en het compacte, fijn in de hand liggende stuurwiel. Wat verder opvalt, is de bijna Espace-achtige ruimtelijkheid die het dashboard uitstraalt. Peugeot heeft zo'n beetje alle functies samengebracht in een soort mini-iPad, die licht naar de bestuurder staat gekanteld.
Het dashboard oogt daardoor lekker opgeruimd en laat een moderne, cleane indruk achter. De Fransen zijn daar zo trots op dat ze het beestje zelfs een eigen naam ('i-Cockpit') hebben toegekend. Die trots is niet geheel onterecht: het dashboard is goed afgewerkt, er zijn mooie materialen gebruikt en het touchscreen is met grote knoppen en een logische menustructuur makkelijk te bedienen. Toch slaagt de 308 niet cum laude. Een losse airco-unit op het dashboard (in plaats van in een apart menu tussen de multimedia) zou bijvoorbeeld wel prettig zijn geweest. Dat maakt het interieur weliswaar iets drukker, maar voorkomt dat je steeds van het ene naar het andere scherm moet switchen.
Het ontbreken van afzonderlijke aircoknoppen is maar een kleinigheidje vergeleken bij de slechte GPS-ontvangst van de navigatie. Dat lijkt op papier ook niet meer dan een futiliteit, maar is in de praktijk nogal storend. Terwijl jij braaf op de goede weg rijdt, zit de navigatie er soms zomaar 150 meter naast, met als gevolg dat de navi-madame je tot vervelens toe bestookt met onjuiste commando's. Naast het feit dat dit nogal verwarrend is, ga je je er op den duur ook behoorlijk aan irriteren. Vooral op snelwegen die vlak langs drukke steden liggen, vliegen de instructies je soms om de oren en ben je al snel geneigd om de navigatie dan maar uit te zetten.
Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line
Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2010 - Peugeot 308 GTI
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline