Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

- 12 december 2013

Geslaagd, maar niet cum laude

Een mooi interieur ontwerpen, dat kunnen ze bij Peugeot wel. De RCZ - het paradepaardje van de Fransen - is daar het levende bewijs van, maar ook in de huis-tuin-en-keuken-308 heeft Peugeot het zichzelf niet te makkelijk gemaakt. We spotten veel dingen die we eerder al zagen in de kleinere 208. Meest opvallende gimmicks zijn natuurlijk wel de hooggeplaatste tellers (met gespiegelde, 'teruglopende' toerenteller) en het compacte, fijn in de hand liggende stuurwiel. Wat verder opvalt, is de bijna Espace-achtige ruimtelijkheid die het dashboard uitstraalt. Peugeot heeft zo'n beetje alle functies samengebracht in een soort mini-iPad, die licht naar de bestuurder staat gekanteld.

Het dashboard oogt daardoor lekker opgeruimd en laat een moderne, cleane indruk achter. De Fransen zijn daar zo trots op dat ze het beestje zelfs een eigen naam ('i-Cockpit') hebben toegekend. Die trots is niet geheel onterecht: het dashboard is goed afgewerkt, er zijn mooie materialen gebruikt en het touchscreen is met grote knoppen en een logische menustructuur makkelijk te bedienen. Toch slaagt de 308 niet cum laude. Een losse airco-unit op het dashboard (in plaats van in een apart menu tussen de multimedia) zou bijvoorbeeld wel prettig zijn geweest. Dat maakt het interieur weliswaar iets drukker, maar voorkomt dat je steeds van het ene naar het andere scherm moet switchen.

Het ontbreken van afzonderlijke aircoknoppen is maar een kleinigheidje vergeleken bij de slechte GPS-ontvangst van de navigatie. Dat lijkt op papier ook niet meer dan een futiliteit, maar is in de praktijk nogal storend. Terwijl jij braaf op de goede weg rijdt, zit de navigatie er soms zomaar 150 meter naast, met als gevolg dat de navi-madame je tot vervelens toe bestookt met onjuiste commando's. Naast het feit dat dit nogal verwarrend is, ga je je er op den duur ook behoorlijk aan irriteren. Vooral op snelwegen die vlak langs drukke steden liggen, vliegen de instructies je soms om de oren en ben je al snel geneigd om de navigatie dan maar uit te zetten.

125 pk
200 Nm
203 km/h
10,4 s
6,2 (5.6) l/100km
129 g/km
C
22%
€ 18.900
€ 27.000
€ 495 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline