Frisser en strakker
Dat de 308 niet aan het succes van de 307 kon ruiken, was voor een groot deel toe te schrijven aan z'n gewicht. De plompe Fransoos had behoorlijk te kampen met overgewicht en dus werd bij de ontwikkeling van de nieuwe 308 fanatiek ingezet op gewichtsverlies. Niet zonder resultaat: de 308 raakte zo'n 150 kilo kwijt en weegt nu een gezonde 1.140 kg - een afname waarop ze bij menig dieetshow jaloers zouden zijn. Ondanks deze gewichtsreductie bleven de afmetingen nagenoeg intact: in alle dimensies levert de nieuwe generatie slechts luttele centimeters in, terwijl de wielbasis een centimeter is gegroeid.
Het resultaat mag er zijn: de nieuwe 308 ziet er fris en vooral een stuk strakker uit dan het model dat 'ie met pensioen stuurt. Hij is niet langer het corpulente jochie van de klas, maar neemt nu met veel meer zelfvertrouwen z'n plaats in binnen de compacte middenklasse. De grote bek verdween en maakte plaats voor een scherpe, spitse snuit met gemeen kijkende LED-koplampen en een grille die er qua ingetogenheid met reuzenstappen op vooruit is gegaan. Voor Peugeot-begrippen is de 308 - vooral van achteren - een tikkie anoniem, maar dat maakt 'm misschien wel des te interessanter voor het grote publiek dat de vorige 308 links liet liggen.
Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
BMW 1 Serie 116i Urban Line
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line
Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2010 - Peugeot 308 GTI
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline