Zuinige motor
Een belangrijkere verbetering ten opzichte van het vorige model is dat de RAV4 nu leverbaar is met een echt zuinige motor. Namelijk de 2.0 D-4D-F, dankzij 127 gram CO2 goed voor een groen B-label. Voor de ruim 1.500kg zware SUV lijkt 124pk niet heel riant, maar in de praktijk valt dat alleszins mee. Sterker nog: de dieselmotor maakt indruk met zijn rust, soepele karakter en trekkracht bij lage toerentallen. Kenmerkend is het enorme gemak waarmee je in de hoogste versnelling optrekt van 100 naar 130km/h. We hebben sterkere auto's gereden die daar veel meer moeite mee hadden.
Zoals het uiterlijk door de jaren heen is veranderd, is de RAV4 ook wat betreft rijgedrag steeds meer in de richting van de 'gezins-SUV' bewogen. Dankzij de toegenomen wielbasis neemt hij drempels zonder te mokken. Op slecht wegdek vond we hem wel wat stoterig, maar dat hangt misschien samen met de gemonteerde 4x4 banden (Dunlop Grandtrek). Zoals je van een dergelijke auto verwacht, is de bediening vrij licht. De stuurinrichting is sterk bekrachtigd, de versnellingspook laat zich met weinig weerstand bedienen en ook voor de pedalen is weinig kracht nodig.
SsangYong Korando D20T Sapphire
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Kia Sportage 2.0 GDI 2WD ExecutiveLine
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited
Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M
Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
Peugeot 3008 HYbrid4
Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor
Jeep Compass 2.0 2WD 70th Anniversary